Full version: Vad är det här?
ElinN
Hej!
Min sambo fick en orkidé i present när han tog studenten för fem år sen. Efter ett tag kom den här växten upp bredvid orkidén. Den blev omplanterad i en egen kruka med vanlig jord och har sen dess växt till sig och fick förra sommaren några små vita blommor. Frukten var först grön och blev efter flera månader röd. Nu kommer det massor av nya knoppar, men de har inte slagit ut än.

Vi har frågat vänner och bekanta men ingen har en aning om vad det skulle kunna vara.

Om ni inte vet vad det är så skulle vi bli glada för tips på var man ska leta eller vem man ska fråga för att komma närmare gåtans lösning!

Fler bilder finns i mitt album
Åsa, mälardalen zon 2
De där vågorna på bladen påminner om Ardisia även bären påminner om Ardisia även om det brukar sitta bra mycket mer bär på plantorna när man köper dem i blomsteraffären runt jul.

Bild på Ardisia crenata
http://www.envirohort.com/ARDISIA%20%20CRENATA.jpg
ElinN
Tack! Det verkar stämma. Men pojkvännen är besviken. Va? Finns den att köpa i vanliga blomsteraffärer, var den inte mer exotisk än så?! Fast inte alla kan väl skryta med att de har fått sin Ardisia på köpet av en orkidé... Knopparna verkar komma i klasar, mer eller mindre, får se hur det blir i år när de är mycket fler än förra året.

Tack än en gång för hjälpen! biggrin.gif
EmmaGold
Ja det är en ardisia crenata helt klart. För tre el fyra år sedan fick jag en likadan i en kruka. Då var den ca 20 cm hög. Nu är den över en meter. Jätte fin. Trivs även ute om den står ganska solig och lite skyddad för vinden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon