fiffigafrun
27-05-2004, 12:05
Nu är jag så less på att flytta in o ut alla plantor! De största dahliorna o tobaken är dessutom så himla höga o skrymmande så jag är rädd att de går av allt kånkande in o ut.
Har nu satt dem i halvskuggan bakom friggebodan och tänkte bara sätta fiberduk över på natten mot ev frost. Men hur säkert är det eg? Hur många lager måste man ha för att skydda mot frost?
Vilka är frostkänsligast av nedanstående o bör jag kanske fortsätta fjäska för?
- luktärt
- solros
- krasse
- dahlia
- tobak
- rosenskära
- lejongap
- lövkoja
- vallmo (somniferum)
kerstin z5-6
28-05-2004, 19:53
4 lager fiber tar minst -4
fiffigafrun
28-05-2004, 21:21
Jamen dåså, då är det ju lugnt! Har minst två lager o det blir nog knappast -2 i natt. Just nu kl 22.20 är det 7,5 grader. Och de halvmeterhöga dahliorna m knopp har jag bäddat in extra bra. Nu får värmen komma tycker jag...
myskmadra
30-05-2004, 09:43
CITAT (fiffigafrun @ 27-05-2004, 13:05)
Vilka är frostkänsligast av nedanstående o bör jag kanske fortsätta fjäska för?
- luktärt
- solros
- krasse
- dahlia
- tobak
- rosenskära
- lejongap
- lövkoja
- vallmo (somniferum)
Jag tror att dahlior lär vara frostkänsliga.
Hur pass kinkiga är luktärterna då?? Funderar om jag skaa våga plantera ut mina nu i veckan, men tänkte sätte dem i en trälåda dom nog blir lite tung att släpa in och ut...
Jag har förresten haft dem ute under dagarna nu sedan i fredags och låtit dom stå ute lite längre varje kväll för att de ska vänja sig med kylan...hur länge ska man hålla på så innan de vant sig vid utelivet?
/Sia i Dalarna
kerstin z5-6
31-05-2004, 21:43
Täck med flera lager frostduk så slipper du släpa
Har för mig att krassen kan vara frostkänslig, iallafall brukar den ta slut snabbt när kylan kommer. Torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.