Full version: frön från perenner
gullik.u
Nu är jag sugen på att gå vidare med fröuppdrivning tongue.gif skulle vilja prova att ta frön från mina perenner, men hur gör jag? har alla blommor frön? eller är det bara vissa och de andra får man föröka genom delning?? om man ska ta reda på frön ska man göra det så fort blomman blommat ut? ska jag sen spara det till nästa vår eller sätter man fröet direkt? hur gör ni?? och kan någon rekomendera mig vart jag kan beställa perennfrön i från jag beställde plantor i från Easyplant och det gör jag INTEom allt var dött!!!! mad.gif och det är omöjligt att få tag i dom(vet ej hur det blir med betalningen) så jag tänkte att det kanske är lite säkrare med frön smile.gif
KURT
Det har kommit en ny bok i vår som heter "Odla från egna frön"

http://www.prismabok.se/varabockermain.asp...ountProducts=15

Det man framförallt skall se upp med är om fröna måste sås färska eller om de kan/bör torkas. I de flesta fall fungerar det genom att helt enkelt imitera naturens eget sätt att sköta det hela.
Sollan
Testa, testa, testa.... smile.gif
Jag brukar ta frön av mina perenner. För det mesta så blir det inte av att jag sår dem men i våras så sådde jag frön av mina riddarsporrar. Nästan alla kom upp! Skörda fröna när de mognat, det brukar ta ett tag efter det att den blommat ut. T.ex på aklejorna hör man när de är klara för det rasslar. De flesta ? frön ändrar färg också. Tänk på att det bör vara torrt när du skördar. Lycka till
/sollan
kerstin z5-6
är du inte så kinkig med färger så går det fördet mesta fint att ta frö , Riddarsporrar , akleja , bolltistel , mfl vanliga perenner går fint
Du får återkomma om du vill ha såråd på nån speciell sort
De som blommar just nu kräver ofta färska frö -som pulsatilla -Sippa -tov mfl ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon