Full version: Narcisser?
Madeleine1
Ååååh. Kan man bli "kär" i en blomma? wub.gif
Gick en promenad i en slottspark idag och hittade supervackra narcisser(?). Frågade trädgårdsmästaren vad det var, men han visste inte eftersom de var "vildväxande" ...

Blommorna var vita, ca 5 cm i diameter, påminde om påskliljor i formen men var dubbla (tror jag man säger). De såg ut ungefär som vita små rosor. Jättesöta! Bladen och stjälken såg ut som en vanlig påsklilja och de växte i små grupper.

Någon som vet vad det kan vara eller känner till någon bra hemsida där man kan leta? Jag skulle så gärna vilja ha. Om inte precis dessa så åtminstone något som liknar...
MariaS
Det är förmodligen en jättegammal dubbel pingstlilja, som inte finns på marknaden längre. Om du skickar ett mail till mig med din aress, kan jag dela med mig av dessa, då jag har så många att de inte blommar längre. Måste annars slänga dem.

MariaS
MariaS
.
Fenja
Ljuuuuuuuuvliga!!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Om ni vill ha dessa finns ett stort antal dubbelblommande -jag gissar att den du såg heter Cherfulness -dubbel vit många små på samma stjälk , doftar underbart) på Eurobulb -postorder
Bilder

Eurobulbs hemsida
Lätt att beställa från o billigt om man går ihop med nån o kommer upp i 90 euro = fraktfritt:)
Exotic
kerstin
det var härliga bilder på dessa vackra , nu vill ja haaaaa därifrån smile.gif
Shoping-sjukan-som-slog-till smile.gif rolleyes.gif
Så är det så att fler vill köpa så hänger jag gärna på wub.gif smile.gif
MVH Exotic
MariaS
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-05-2004, 20:27)
Om ni vill ha dessa finns ett stort antal dubbelblommande -jag gissar att den du såg heter Cherfulness -dubbel vit många små på samma stjälk , doftar underbart) på Eurobulb -postorder
Bilder

Eurobulbs hemsida
Lätt att beställa från o billigt om man går ihop med nån o kommer upp i 90 euro = fraktfritt:)

Jag har faktiskt Double Fashion och Tahiti också, samlade i samma rabatt som den "gamle".
Tyvärr var det ingen på den sidan som liknar den jag har, så jag hade fått ett namn på den också, sad.gif

MariaS
Betty
Jag har en fylld vit/gul som heter 'White Lion'. Tror jag satt lökarna lite för djupt, blir mest bara blad. sad.gif

Cilla
Från den ena fina narcissen till den andra - jag satte några så kallade "botaniska narcisser" i höstas och upp kom några liljetulpanliknande vita skönheter som har blommat EN MÅNAD nu! dessutom doftar de.

De är lite mindre, framför allt lite lägre än de flesta kultiverade sorterna, tittar blygt ned i marken med smala blomlad och liten trut. Någon som vet vad den egentligen heter?

Av de kultiverade tycker jag hittills bäst om Actean, den doftar så starkt om nätterna.
MariaS
Det är nu slut på lökarna. Att de var så populära kunde jag inte ana. Men det är kul att veta att det finns fler som uppskattar att bevara gamla växter.

MariaS
kerstin z5-6
men det största sortimentet av dessa lökar finns ju på hösten ? -det är väl då man beställer dem -Så gör i alla fall vi ..
Ni får köra en lista här ni sörlänningar på vilka som vill ha från "blombollarna" då smile.gif
Madeleine1
Är det för att man sätter lökarna för djupt som de inte blommar? Det visste jag inte. Nu har jag lärt mig något nytt - igen! smile.gif
Lars-Olof Arvids
Jag har också narcisser som ser ut precis som Marias. Dem har jag "stulit" vid en vägkant och har knappast så mycket att jag kan dela med mig än. Men nästa år kanske de har förökat sig... smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon