virran
Har nu en liten krukplanta av Pistacia som jag inte har en aning om hur jag egentligen ska sköta. Kan man t.ex ha den ute på sommaren och ta in den över vintern, blir den ett stort träd, eller går det att ha den i kruka året om, osv??? Jag bor i zon 5, tror jag i alla fall och vet inget annat om denna planta än att det ger goda nötter. Hur lång tid tar det innan det blir nötter? har massor av frågor, så allt är av intresse om nu någon vet något om detta. skötsel råd i massor behöver jag....
Fenja
Familj: Anacardiaceae

Släkt: Pistacia

Latinskt namn: Pistacia vera

Svenskt namn: Pistaschmandel

Beskrivning: Härstammar ursprungligen från Mindre Asien men växer runt hela medelhavet. Stenfrukterna är hasselnötstora och innehåller ett oljerikt, mandelsmakande frö som används bl. a till konditorivaror.

Brukas: Går att odla i kruka med jämnt fuktig jord och mycket ljus men inte stark sol.

Sök på Google för mera information!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon