Full version: Blomsterböna
torvan
Jag har massa blomsterbönor över och undrar om dom kan hänga över lådkanten eller blir dom för tunga? Har aldrig provat på dom förut men den nya vit-rosa sorten såg så fin ut. Torvan
EmmaGold
Hej! Tyvärr har jag inget svar på din fråga utan en annan frågat till dig.

Jag antar att du sått blomsterbönorna själv o undrar hur fröna ser ut.
Köpte en blandning med klätterväxter och där i fanns det ett par stora brun-svarta bönor och jag har ingen aning om vad det är. Dem har grott o det enda jag kan komma på att det kan vara är blomsterböna. Vad tror du?
Åsa, mälardalen zon 2
Brunsvarta har aldrig mina blomsterbönsfrön varit de har varit mera åt det rosa hållet med mörka prickar på (den vita blomsterbönan hade dock vita frön). Men troligtvis kan färgen på fröna variera lite beroende på vilken sort det är.
Jag har bara odlat högväxande blomsterbönor och de strävar efter att växa uppåt och klänga sig fast där de kan.

Glöm inte att skörda och äta baljorna, blomsterbönsbaljor är jättegoda tillagade.
EmmaGold
Jaha! Kanske är någon annan färg på blomsterbönan eller så är det helt enkelt någon helt annan växt. Det lär väl visa sig här under sommaren laugh.gif
Tack för svaret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon