Full version: Lagerblad
orkidé
Hej, jag har i dag inhandlat ett lagerbladsträd/buske som jag ska ha på min inglasade balkong eller på köksbordet bland de andra kryddorna (vi äter alla måltider på balkongen).
Nu undrar jag hur skördar jag bladen? Kan man använde dem färska?
Hur stor kruka? Gödning? Jag vet att den ska stå skuggigt och ha mycket vatten i sommar om jag har den på inglasad balkong.
Är det någon som odlar sina egna lagerblad?
blink.gif
Hoppas på snabba svar.
Tackar på förhand.
Lillemor
orkidé
Jag glömde säga att lagerbladsträdet/busken heter Laurus nobilis. Och det finns en plastad odlingslapp på några olika språk men tyvärr inte på 'Svenska och jag kan inget annat språk.
trädet/busken kan bli 125 cm hög kan jag utläsa. Den är inte stammad så det blir väl en buske då eller.....
Ha det så bra. M.V.H. Lillemor
Fenja
Laurus Nobilis
Härkomst: Medelhavsområdet
Användning: krukväxt utomhus under sommarhalvåret
Blommar: sällan hos oss
Härdighet: -8C, om det är kortvarigt
Växtsätt : solitärträd, kan bli 250
Ljus: soligt
Vatten: rikligt
Näring: måttligt
Jord: sandblandad matjord
Vinterförvaring: svalt och ljust 5 - 10C

Sök på google.se så hittar du massor av information om Lager.
Mvh
Fenja
andreas i uppsala
de kan faktiskt klara 17-18 minus.Om de fryser ner så kommer de upp från rötterna igen. I södra skåne kan de överleva någon/några vintrar, likaså olivträd om vintern är mild
orkidé
Tack Fenja och Andreas i Uppsala. Det var snabbt svarat.
Hur är det med gödslingen?
M.V.H. Lillemor
orkidé
Jag menar hur ofta är måttlig näring?
Okunniga Lillemor. wink.gif
Virgo
Jag gödslar lite grand varannan eller tredje vecka. Man nästan ser när plantorna vill ha lite näring.

Bladen nyps av precis innan de ska ner i kastrullen. Jag bryter av bladen oxå i 2-3 delar för att mer smak ska utvinnas.
tuppmamman
Jag har två gånger fördökt med lagerträd. En gång ett skott en kompis tog med från Grekland, en gång en köpeplanta i sverige. Bägge gångerna har jag fått sköldlöss. De har i och för sig stått inne i köket. Nu vågar jag nog inte testa mer.

Vill inte skrämma dig, bara uppmana dig att kolla trädet/busken noga.
Britt-Marie
Samma sak hände med min lager. Sköldlöss.
Nu är plantorna ett minne blott. Jag kommer aldrig att ha ett lagerträd igen!
Fenja
Lager får sköldlöss ungefär som rosor ofta får bladlöss, men det är väl ett dåligt skäl att inte skaffa en så trevlig växt, i båda fallen? Provado Insektspinnar fungerar utmärkt mot sköldlöss på lagern och finns att köpa nästan överallt! Jag har haft min "buske" nu i tre år utan sköldlöss angrepp.
Mvh
Fenja
Virgo
Har aldrig haft sköldlöss på min lager. De kanske inte dyker upp om man duschar plantan lite då och då?
andreas i uppsala
har inte hellar haft några skadeinsekter på mina lagerbuskar. Jag brukar vintertid duscha dem ganska ofta.
Fenja
Jag tror att "torka" i någon mån inbjuder till eller utlöser sköldlössanfall, jag har aldrig duschat min men det är nog en god idé!
Tack för tipsen!
Fenja
wolkenkrabber
jag fick sköld löss men jag pillade sönder och krossade dom en pinna när jag såg dom, nu har jag inte sett dom på över 2 månader
orkidé
Det var ett bra råd att använda insektspinnar, det tackar jag för. Nu undrar jag om krukan ska vara stor eller liten. Som den står nu så står den mycket trångt, en del växter trivs ju att stå trångt så jag avvaktar på ett svar innan jag planterar om den.
Hälsningar Lillemor.
Siri
Nu när jag läser den här tråden så undrar jag över sköldlöss då jag har både rosor och lager! Hur ser de ut och kan man se att man har fått angrepp innan man ser själva lössen, så at säga?
Åsa, mälardalen zon 2
Angående provadopinnarna, dessa är inte godkända att använda på ätliga växter. Dessa pinnar fungerar så att växten suger upp giftet som lagras inuti växten, efter att växten sugit upp giftet finns det kvar i växten i ca 6 veckor. Man använder visserligen inte så enormt mycket lagerblad så man kanske inte får i sig så mycket gift men det kan vara bra att veta att det finns insektsgift i växten. Skulle jag använda någon provadoprodukt på lagern skulle jag använda sprayen för då finns giftet bara kvar i en vecka i växten. Man brukar behöva upprepa behandlingen när man använder sprayen men ändå så finns giftet kvar kortare tid i växten än om man använder pinnarna.

Själv har jag aldrig fått sköldlöss på någon av mina lagrar som inte sköts speciellt bra de får vatten då de börjar hänga med bladen, de övervintras alldeles för varmt mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon