Full version: Cocktailtomater
orkidé
Hej. jag köpte förutom lagerbladsbusken en kraftig cocktailtomatsplanta och fick veta att den inte skulle toppas . Det är nog lite sent att köpa den för den är full med tomater i alla möjliga färger men jag ser inga nya blommor. Om det mot förmodan skulle komma blommor på den, ska den då pollineras? Skall den ha gödning?
Jag har den på inglasad balkong.
Hälsniongar från okunnig Lillemor.
Cilla
Det finns flera olika sorters coctailtomater, men du behöver inte toppa den förrän den har den höjd du vill ha. Toppar du tidigt på säsongen, dvs innan augusti, brukar sidoskotten, "tjuvarna" sätta fart. Det är skotten som komemr i bladklykorna. Också där kan man få fram grenar med blom och tomatfrukter.

Ofta brukar man låta plantorna ha bara en stängel utan sidoskott, och då "tjuvar" man sidoskotten medan de är små, dvs nyper av dem med fingrarna. Men har man en 10literskruka kan man låta plantan få en eller ett par sidogrenar (om man har plats) också.

De flesta tomatplantor blommar hela säsongen och ger nya frukter så du får säkert mer blom så småningom. Har du inte insekter på balkongen får du hjälpa till med pollineringen genom att ruska lite lätt på plantan då och då.

Ju mer jord man ger en tomatplanta desto större blir den och ger fler tomater. Man kan ge svar näringstillförsel och toppdressa i krukan/hinken med t ex kogödsel i juli så ger de tomater längre.

Och så får en tomatplanta inte torka ut.

Lycka till och smakliga måltider!
Virgo
CITAT
Ju mer jord man ger en tomatplanta desto större blir den och ger fler tomater. Man kan ge svar näringstillförsel och toppdressa i krukan/hinken med t ex kogödsel i juli så ger de tomater längre.

Nja inte helt rätt! Tomater kan odlas i metervara utan jord, bara det finns ordentligt med näring och vatten i odlingssubtratet.

Inga tusenfotingar och gråsuggor denna gång, Cilla? tongue.gif sleep.gif
orkidé
Tack, det låter lovande med att den kan börja blomma igen.
Kan tala om att min Chili blommar som jag satte för någon månad sedan. Jag ska sätta dem i större krukor i dag.
Lycklig dem som har en trädgård och kan ha en riktig örtagård.
Hälsningar Lillemor
Cilla
Visst är egen täppa härlig men inglasad balkong är inte dumt det heller. Som ett växthus! Kanske lite mörkare bara, så att man slipper kalka glasen.

Min mamma odlar på balkong. Jag tycker det är helkul att följa odlingarna där och får en mängd idéer. Får hålla i mig så att jag inte kommer dit med alltför många plantor, helst ska man ju får plats också, om inte för annat så för att kunna vattna.

Om du har inglasat kan du passa på att odla sådant som vi i samma zon inte kan odla; exotiska träd och blommor som kräver mer värme och inte så mycket blåst och konkurrens från andra växter som finns i lilla täppan utomhus.

Kolla Nuttens inglasade balkong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon