Hejsan
Jag har en orkidée som antagligen stått för varmt, jag sänker ner den i ljummet vatten ca en gång i veckan. Bladen blev först hängiga, gula och sedan ramlade de av. Jag bytte plats på den, den såg ut att hämta sig. Men nu ramlade det sista bladet av.
Jag omplanterade den inte förra året.
Jag ångrar mig så att jag har försummat den stackaren...kan någon hjälpa mig?? Finns det hopp?
*Felix matte*
23-01-2003, 20:46
Vad har du för Orcidé?
Jag fick en Brudorchidé före jul
och den står på rumsbordet.
Läste skötselanvisning på nätet och hon får
en genomvattning med 2 liter vatten var femte dag
och skänker stor glädje med sina vackra blommor.
Fialotta
23-01-2003, 20:48
Nu är inte jag expert...men jag planterar inte
om mina ofta...har läst att man inte ska det...
men däremot är dom känsliga för drag...kan det va att den stått för kallt eller för mörkt
Hoppas du får mer svar
Hej! Jag tror att orkidén fått för mycket vatten! Ett vanligt problem..... Vad har du för orkidé? Gå gärna in på svenska orkidesällskapets sida så får du nog svar! Mitt råd är: Ta bort det "sjuka" på växten (även ruttna rötter) och plantera om den försiktigt i orkidekompost eller låt den "hänga" UTAN att vattna. Orkideer ska generellt endast vattnas ca 2 ggr/månad, det gör inget om de "glöms bort" ett tag. Tänk på att orkidén ofta bara "hänger" utan jord i naturen och lever på t.ex. ett träds näring m.m. Man bör efterlikna orkidens naturliga växtsätt. Om du är osäker med vattningen, lär dig "känna" efter hur tung innerkrukan är så vet du svaret. Duscha orkiden lätt då och då istället för vattning. Försök ställ/häng orkiden ljust och så svalt du kan inomhus!
Om orkiden inte blommar kan du helt enkelt omplantera den och kanske också ta keikis som sticklingar? Lycka till!/Lolo
*Felix matte*
24-01-2003, 07:04
CITAT (lolo @ 23-01-2003, 22:38)
kanske också ta keikis som sticklingar?
Ursäkta en okunnig
Vad är keikis???
Gunvor Nilsson
24-01-2003, 07:52
Keikis är bebisar som kan komma på blomstängeln på en brudorkide. Den får också små rötter och då kan man sätta den i en ny kruka. Keiki betyder baby på hawaiianska. Jag har inte fått nån baby (men jag kanske är för gammal

). Det finns en orkide som också kan få bebisar om den står för varmt och det är dendrobium.
Helen i Skåne
24-01-2003, 08:11
Jag trodde att de alla fick bebisar om de stod för varmt? Jag har haft rätt många olika orkidéer och vissa har blommat överdådigt under flera års tid. Sedan är det som om luften går ur dem och de tappar bladen och liksom kollapsar. Vet inte om det kan bero på att man pressar dem att ge allt och på det sättet förkortar deras livlängd? Så lever de ju knappast ute i verkligheten... Jag har slängt mina när de blivit sådär. Ibland tror jag de drivs under lång tid i butikerna också innan de blir sålda och då finns det inte så mycket kvar till köparen av blomman livstid.
Hej Helena
Jag har ett tips som kanske kan hjälpa dig i framtiden... när du vattnat ordentligt ska du vänta ca en halvtimme och sedan vara väldigt noga med att hälla bort det vatten som finns kvar i krukan eller krukfatet. Orkideer i allmänhet tycker absolut inte om att stå blött..
Helena - Hur har du fått dina orkidéer att blomma? Jag har en Phalaenopsis (Brudorkidé) som jag haft sedan i sommras. Jag har hört att man kan köldchocka den och på så sätt få den att slå blom.
Keiki - för att få dessa krävs att du har blomstängeln kvar - det är nämligen där de växer ut! OM du får detta ska du låta Keikin hänga kvar tills du har rötter på ca. 7cm...
*Felix matte*
25-01-2003, 08:36
Tack för svar till den okunniga!
Vattningen har jag tydligen skött efter konstens alla regler
Nu väntar jag med spänning på att få se en Keiki födas.
Monique
25-01-2003, 09:22
Här blev det många goda råd.
När mina orkide´er blommat färdigt ställer jag dem bland de stora blommorna och "glömmer" bort dem. Halvmörkt och under de stora bladverken. Vattning ca en dl i veckan om jag kommer ihåg.
När nya blomstänglar är på gång får de flytta fram igen.
Före jul hade en av dem en stängel, så förvånad jag blev när jag tog fram den, en liten bladrosett satt högst upp.
En keiki förstår jag nu.
Den har fyra luftrötter ca 5 cm och två små taniga blomstänglar.
Hur länge skall den sitta kvar innan jag planterar den och hur gör jag när den skall planteras ???
Den har också två vanliga blomstänglar med tjocka knoppar.
Lycklig Keiki innehavare
Gunvor Nilsson
25-01-2003, 10:19
Monique du kan gå in i Sv Orchidesällskapet. Där finns ett forum också och sök på keikis så får du fram trådar där du kan läsa hur man gör med den lilla bebisen.
http://www.orchidesallskapet.nu/forum2/
Monique
25-01-2003, 10:34
Hej! Nu måste jag få göra en repris på något jag berättat tidigare: På jobbet har chefen en brudorkidé som fått en keiki. Och just nu blommar keikin! Det ser lite kul ut. Först en lång stjälk, högst upp på stjälken ett bladknippe med luftrötter och ur den växer alltså en ny stängel med en 3-4 blommor! När den har blommat klart, ska vi försöka separera mor och barn och sätta barnet i egen kruka.
Monique
25-01-2003, 12:46
Är blommorna mindre på Keikin ? Mina stänglar på den är så taniga att det ser ut som om det kommer blommor blir det miniatyrer !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.