Full version: Pergola
cala98
Har fått snickarhjälp i förtida 40-års present laugh.gif tänkte använda den hjälpen till en pergola. Har ni tips?
pejahren
Jag har precis byggt en pergola vid våran gemensamma uteplats, har lagt ut ett par bilder på den i mitt album "trädgården 2004"

Vet inte om jag har så mycket tips att komma med, men om det där är nogot i stil med vad du tänker på, så kan jag berätta vad jag gjort.
lisselbo
pejahren - kollade in ditt växthusbygge.
Hur stort är det och var har du köpt det ifrån?
mvh Marie
cala98
Jättefin pergola, OCH växthus!! wub.gif
pejahren
Jag tackar för hyggliga ord tongue.gif

Växthuset är ett Keter på 4,45 kvm. (6x8 fot). Mer om alla turer kring byggandet är omskrivet i den här tråden : Norskt växthusbygge

Jag tycker själv mycket om huset, även om det inte åar dubbla plastplattor som ger bättre isolation.
MoniqueÖ
Jag undrar, om du Pejahren har en beskrivning på pergolan eller är det ur egen fri-hand? Vad har du för mått?

Den är iaf ursnygg! Vi håller på och planerar en och din skulle kunna användas som mall i vår brf.

Undrar MoniqueÖ
pejahren
Tyvärr finns ritningarna til pergolan inne i min skalle, men den är rätt så enkel. Materialkostnaderna uppgick til lite under 2.500 NOK.

Måtten är:
från hörn till hörn 4,70 m (22 kvm)
6 stk ståndare 48*98 mm, c:a 250 cm
2 stk dragare 48*148 mm, c:a 520 cm
11 stk terassbord 24*98 mm, c:a 490 cm

Ståndarna är förankrade i marken med 75 cm långa jordspjut (Metpost)

Till slut har vi snickrat espalier på en hel och två halva väggar.
MoniqueÖ
Men de er greit! Stort tack Pejahren! Nu skall här snickras!

Kan det vara så att du använt 22x22 mm virke till spaljén? eller är det tunnare virke?

Vi kan inte använda jordspjut för då blir "Shurgard self storage" som finns under den gård som vi skall ha pergolan på, säkert sura när vi gör hål som det kan läcka igenom ner genom deras tak.

Men i helgen har vi bytt kantbrädor(45x250 mm) på vår jättesandlåda och i den skall vi fästa Metpost bult-infästningar och det får hålla helt enkelt.

Som jag tidigare sagt och säkert kommer att säga igen; på detta forum finns det experter för i princip allt!

Soliga hälsningar
MoniqueÖ
MRLINDELL
Vad ni än tänker bygga hemma i trä finns det ganska bra byggbeskrivningar på svensk träinformation.

Till Pergola ...
http://www.trainformation.se/pub/Tragardsb...gge/pergola.pdf

Det finns även till altaner, verandor, bänkar mm. Man behöver inte bygga som de gjort men bilderna och beskrivningarna kan ge en bra hint om vad man behöver göra, eller vad som behöver ingå i de olika byggena.
gammelnalle
CITAT (MRLINDELL @ 01-06-2004, 11:47)
Vad ni än tänker bygga hemma i trä finns det ganska bra byggbeskrivningar på svensk träinformation.

Till Pergola ...
http://www.trainformation.se/pub/Tragardsb...gge/pergola.pdf

Det finns även till altaner, verandor, bänkar mm. Man behöver inte bygga som de gjort men bilderna och beskrivningarna kan ge en bra hint om vad man behöver göra, eller vad som behöver ingå i de olika byggena.

så'na länkar gillar gammelnallen-
TACK
för den.
MRLINDELL
Vill man läsa alltihop finns detta på denna länken ...

http://www.trainformation.se/pub/Tragardsb...agardsbygge.pdf

Grunder, Staket, Plank, Spaljé, Pergola, Bänk, Lådor, Däck, Uterum.

Puh!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon