magiana
Det är lite omständigt för mig att ta mig till min handelsträdgård så jag kollade in jordsortimentet på både ICA och Statoil idag. På Statoil hade de Rölunda balkonglådejord men jag känner mig lite tveksam till om det är bra. Någon med erfarenhet?? Sen kollade jag in vad ICA hade. Ingen balkonlådejord men väl Kogödsel. Glömde kolla innehållsdeklarationen men om det är bra, kan jag använde det i lådor och krukor? (Är det någon skillnad på lämplig jord för balkonglådor respektive pallkragar?)

Jag är ju lite snål också så jag funderar också på om jag skulle kunna använda hästgödsel som jag får gratis. Den är torvblandad och någorlunda gammal. De började använda kutterspån i stallet mitt i vintern och gödselhögarna ligger separerade så man ser vad som är nytt och gammalt. Kan jag för övrigt ta av den nya spånblandade gödseln och kompostera för att använda i lådor och krukor nästa år?

Om jag nu kan använda häst- eller kogödsel i lådorna, räcker näringen till blommorna hela sommaren, eller kommer jag till ett läge då jag måste tillföra extra?

Hm, många frågor blev det. Hoppas att någon känner sig hugad att svara.
*Felix matte*
Jag har alltid använt den billigaste plantjorden... 4 säckar/100kr på Coop.... till mina blomlådor och det har plantorna inte haft något emot smile.gif
silas
jag brukar också använda billig skräpjord på balkongen. när jag försöker mig på perenner, och till blommorna inomhus, som jag ska ha mer än en säsong, brukar jag köpa dyrare jord, för den ÄR faktiskt bättre. men ettåringarna ska ju inte hänga med så länge ändå, och det kan inte fan hålla på och köpa dyr jord till allt man har........
den billiga jorden brukar ju ha mindre näring och sämre struktur, men jag tycker nog att den duger
godivaex
Hej en kommentar om inomhusblomjord.

Jag planterade om min krukväxter i våras och precis när jag gjort det så gjorde Hyresgästföreningen en blomjordsundersökning. Den jag hade köpt var naturligtvis sämst! Jag brukar inte bry mig så hårt men jag har märkt att jorden är konstigt. Torkar ut snabbt, är lerig och ytan blir som en hård "kocka".

Jorden var "ICA:s ekologiska blomjord" KÖP INTE!
Erika
uno
Göfab tar 100:- för 5 säckar plantjord och 100:- för 5 säckar kogödsel.
Vad tror ni att jag köpte?
pejori
CITAT (uno @ 10-06-2004, 13:23)
Göfab tar 100:- för 5 säckar plantjord och 100:- för 5 säckar kogödsel.
Vad tror ni att jag köpte?

kogödsel biggrin.gif biggrin.gif
köper mest gödsel själv och blandar ut billig skräpjord med det till alla växter både inne och ute. dom trivs wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon