åsgård
När man läser om att mäta temperaturen i växthuset får jag litet olika placeringsförslag.

Att den skall vara i växternas höjd, ja det låter logiskt, men bredden på växthuset är ju föhållandevis stort, och klimatet är ju inte detsamma vid glaset, en bit därifrån, eller mitt i huset. Skuggsida eller solsida, etc.

Vad säger mina erfarna växhusägare?
Skriver Kenneth
Virgo
Som sagt , det beror på vilken temp man vill mäta. Bäst kanske att ha flera termometrar placerade på olika ställen, så kan man se skillnaderna i temp över dagen.
Har man tempreglerade takluckor och dito fläktar så blir temperaturskillnaden i väthusets olika delar inte så stora.
Nånstans mitt i isåfall, för att reglera luckor o fläktar.
jåj
För att mäta LUFTTEMPERATUREN måste all strålning från sol och varma ytor ellimineras.
En lösning häng termometern i ett snöre, fixa en papprulle (gärna med folie på utsidan) som skuggar termomtern.
Lite mer pyssel så du kan lyfta upp rullen när du skal läsa av termmetern.

M.V.H.
JÅj
gammelnalle
CITAT (åsgård @ 27-05-2004, 22:57)
Att den skall vara i växternas höjd, ja det låter logiskt, men bredden på växthuset är ju föhållandevis stort, och klimatet är ju inte detsamma vid glaset, en bit därifrån, eller mitt i huset. Skuggsida eller solsida, etc.

De andra inläggen kanske har skingrat dina ? till! ??

Men som du själv påpekar så är ju klimaten olika i olika delar av växthuset...
OCH vad skall du med tempen till??? Det bör väl vara den temperatur som du vill ha reda på som du skall mäta...
Jag menar att jordtemperaturen är viktigare när det är fröer.... dvs tidigt påodlingssässongen..
och luftfuktighet och temp viktigare för plantor TYP tomater och gurka.

Och vad tänker du GÖRA åt tempen? Skall du FÖRFLYTTA värmen/kylan eller ventilera ut den?

jåjs råd var en bra ide... men förenklas väl om man har en digital inne/ute termometer . Någon här på odla har dock haft tråkiga erfarenheter av att solen har värmt sönder den..... så skärma av direkt solstrålning ÄVEN på displayen..
jåj
Trådlös tempraturgivare är ännu svårare !

Samma sätt häng upp den och skärma av från solen.
Här kommer mera problem en liten uppvärmning av elektroniken om det blir många sändningar. ( den sänder ofta om tempen ändrar sig)

Har provat några olika, alla med tempgivaren inbygd sändaren är mindre bra, tycks lagra värme från alla möjliga håll och är långsamma.

Claes Olsson säljer en trådlös med givare som hänger på en sladd, denna kan jag rekomendera.

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon