Full version: Nu har vi
*Felix matte*
Ljust dygnet runt... det har vi haft ett tag, men nu ska också solen skina...
jag såg den nyss men nu kom ett moln emellan tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Kika in och se min vy biggrin.gif
kerstin z5-6
Visst är det underbart -den här årstiden vill man inte bo nån annanstans än här :)Nu blommar snart mina Narcisser med smile.gif
Betty
Kan bara hålla med tidigare talare! wub.gif
Du menar väl pingstliljorna Kerstin för påskliljorna har ju blommat ett tag redan, här i alla fall.
*Felix matte*
I Småland fick jag höra att alla sorter var narcisser wink.gif
där fanns de i massor överallt:D wub.gif

Så här står det om liljor/narcisser på Odla.nu

Narcisser och påskliljor
Väljer man både påskliljor och andra narcisser till sin plantering kan man ha blomning från mars till juni. Skillnaden mellan påskliljor och narcisser eller pingstliljor som vi också kallar de sistnämda är att påskliljan har en större trumpet som oftast är gulfärgad. Narcissen har ett markerat öga som har en lysande gul eller gulröd färg som kontrast till den vita kransen. Påskliljan blommar också tidigare än pingstliljan. De senaste åren har sortimentet i Sverige ökat betydligt och i dag kan man finna småblommiga och storblommiga påskliljor och många olika sorters narcisser.

Mia, zon 3
Jag har aldrig sett midnattssolen..... inte än, ska jag väl säga.
Vet ni, jag har faktist (förutom två vinterbesök i Åre) aldrig varit norr om Uppsala! Skandal, egentligen..... Men kul ändå att ha så mycket att se fram emot!
Ni som bor norröver - är myggen så hemska som vi "halvskåningar" tror?
*Felix matte*
Hej Mia! Nej myggen är inte alls så hemska som man påstår i media
faktiskt så har vi haft 99,99% myggfritt de tre senaste somrarna... inte ett enda myggbett.
Tror att den värsta plågan är nånstans nere i Dalarna... är inte riktigt säker.
Om du vill se ljusa nätter och kanske midnattssol live så kan du kika på kamerorna här.

jag har aldrig varit längre ner än Småland laugh.gif
Mia, zon 3
CITAT (Felix matte @ 28-05-2004, 07:10)
faktiskt så har vi haft 99,99% myggfritt de tre senaste somrarna... inte ett enda myggbett.

Oj då, då är det ju bättre än här hemma ju.......

Har du/ni några tips på resmål där uppåt? Jag gillar trädgård (såklart laugh.gif ) och sambon gillar fiske, och båda gillar natur.....

Själv är jag som sagt helt novis vad gäller norra Sverige - delar min tid mellan Östergötland och Skåne (det var inget skämt, om "halv-skåning", jag är faktiskt det....) Men jag kan rekommendera båda landskapen, för er som vill ned på "varma breddgrader" laugh.gif Men mygg har vi tydligen lika mycket av, då....
*Felix matte*
Fina fiskevatten lär finnas i massor häruppe
Ett tips Råstosjön.

Kungsleden rekommenderas.

Trädgårdar tror jag Betty, Estet och Kerstin zon5-6 m.fl har bättre koll på än jag tongue.gif
TeliaNet
här i nässjö lyser inte solen på nätterna som tur är, det är bara lite ljust ute.
midnattsol är väl inte så mycket att se, då jag hällre vill se norrsken.
*Felix matte*
CITAT (TeliaNet @ 28-05-2004, 08:35)
midnattsol är väl inte så mycket att se,

Ganska mysigt faktiskt smile.gif
sitta ute mitt i natten... solen skiner och fåglarna kvittrar wub.gif
oj, nu längtar jag till midsommar wub.gif
TeliaNet
hur många veckor är det kvar till midsommar?
kommer inte ihåg när det är.
Fialotta
Åhhhh.va häftigt!

Hoppas ni får en fin sommar nu...det är ni värda däruppe efter en lång vinter / Kram wub.gif
Nanna
CITAT (Felix matte @ 28-05-2004, 07:10)
Tror att den värsta plågan är nånstans nere i Dalarna... är inte riktigt säker.

Jo, fy tusan. Kommer ju från södra Dalarna från början, och där finns det Gott om mygg. Stora rackare...
Nere i Småland finns det ju inte en enda mygga.

Midnattssol skulle vara riktigt häftigt att se. Hur kan man sova när solen lyser ute?
kerstin z5-6
man sover inte under de vitanätterna smile.gif man går i sin trädgård smile.gif Annars gäller svarta rullgardiner smile.gif
Och här finns mycket att se i trädgårdsväg med -Ska ni uppöver så hör av er smile.gif
andreas i uppsala
Myggområdet i sverige sträker sig från värmlan,dalarna,gästrikland, jämtland och hälsingland. Kommer ihåg när jag var ute med bara överkropp en gång när jag var i Hälsingland. Jag fick på bara en halvtimme över 100 st myggbett och bronsbett. Här finns inte en enda mygga vilket jag tackar för. Det är helt enkelt för varmt och torrt här borta i öst biggrin.gif fästingar finns det dock gott om. rekordår i år sägs det sad.gif
kerstin z5-6
Och fästing det har vi inte heller smile.gifsmile.gif
yla
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-05-2004, 21:21)

hm hm kanske ska man flytta upp smile.gif
e de nåt jag inte gillar så e de fästingar
till o me mygg gillar jag bättre
fast knotten då dom e jag inte riktigt tillfreds me dom sliter ju stora stycken ur kroppen på en sad.gif så jag stannar kanske kvar här ändå
men jag älskar norrland o har varit där mycket o slagits me knotten
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 28-05-2004, 21:25)

fast knotten då dom e jag inte riktigt tillfreds me dom sliter ju stora stycken ur kroppen på en sad.gif så jag stannar kanske kvar här ändå

Knott....vet jag inte om jag vart me om de senaste åren wink.gif Inga bett iaf:D
Visst kan de väl va lite närgångna... men inte alls så livsfarliga som fästingar.
yla
CITAT (Felix matte @ 28-05-2004, 21:55)
CITAT (oldwolfie @ 28-05-2004, 21:25)

Knott....vet jag inte om jag vart me om de senaste åren wink.gif Inga bett iaf:D
Visst kan de väl va lite närgångna... men inte alls så livsfarliga som fästingar.

säger du de
när jag va i korpilombolo sist så nog fanns de knott då man gav sej ut till sjöarna o fiska aborre
ujuj massor me knott
jag kunde definitivt inte stå still
smile.gif
jo fästingarna e ju äckligare för dom smittas me farliga saker uch va jag gillar dom väldigt lite sad.gif
andreas i uppsala
men vissa skaffar faktiskt fram vaccin tongue.gif Då är det lugnt smile.gif ganska. Själv kör jag med vitlökspiller ifall jag ska iväg någonstans
Margaretha
Det skånska mörkret har jag fortfarande efter mer än 20 år inte vant mig vid! Tittade på Kiruna och började längta efter ljuset.
Jag drar inte ner rullgardinen ens när jag är i Norrland på sommaren. Det är så underbart att både somna i, sova i och och vakna i naturligt ljus!!!
Lyckostar! wub.gif
Eva Swahn
Är det snö på bilderna? Inga träd utslagna? Underligt. Idag har köpt svenska jordgubbar som såldes längs vägen på väg hem och svensk nypotatis åt jag redan förra veckan.
*Felix matte*
Ja det är snö... den kom inatt
Men... Solen skiner biggrin.gif och snön kommer att försvinna snabbt.
Så här ser det ut just nu utanför mitt hus
andreas i uppsala
Oj, det där skulle kunna vara uppsala i februari/mars och nu är det 29 maj. Var bor du egentligen felix matte? Såg på er bladutveckling och ni lär få vänta ett antal veckor på att era björkar ska slå ut.

Även här har vi midnattsblå himmel nu! om man tittar mot norr. Då är det faktiskt ganska ljust, men det går inte att fånga på kameran, tros att man valt ej blixt på
kerstin z5-6
Ni får komma ihåg att mellan mej o felix matte är det 80 mil smile.gif
här är björken snart helt utslagen gräset grönt , men isflak ligger nog o skvalpar i kvarken än ..
Och ljuset delar vi ! Fast Felix matte har bätte fjong på sitt ljus efter o omkring midsommar smile.gif Här är det "daggig dag fenomenet i ca 30 min mitt i natten ..
*Felix matte*
Snön är borta biggrin.gif Solen har strålat så gott som hela dan... 9,7 plusgrader just nu.... Snaaart är det sommar biggrin.gif

80 mil är lååångt och flera odlingszoner mellan Kerstin och mig... jag bor ju ovan odlingsgränsen, men riktigt så illa är det inte.
Här går att odla och växer en hel del som eg. inte borde klara sig i zon 8.

Andreas, jag bor i Kiruna i Midnattssolens land biggrin.gif wub.gif
Kirunafestivalen
andreas i uppsala
men felix matte,sommaren är redan här. Idag skördade/beskar jag oregano och myntha. Det blev en stor skörd som nu skickats till frysen. Jag tror att det blir en kanonskörd i år med tanke på hur de växer.

Inom kort blir det dags för fikonskörd och sen kommer den i år extra stora olivskördsfesten. Även här blir det en kanonskörd i år ser det ut som.

Som du ser så är den redan här biggrin.gif och nu kommer också värmen tillbaka.

Hur mår P.caerulean?
*Felix matte*
Jasså... skördar du oregano först nu?
jag fick med mig en redig knippe från sonens kryddträdgård för snart tre veckor sedan tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Pratade med syrran igår kväll och hörde att ni fick värmen på em.
Visst är jag liiite avis på dig och andra sörlänningar men.... det är självvalt att bo där man bor så jag klagar inte (nästan) tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Passionsblomman mår bra... tror jag... blommorna har "knytit sig"... kanske blir det frukter wink.gif
Du kanske kan ge råd om gödsling mm. jag kör med Bio Bact till alla mina krukväxter.
Förreesten... tror du att den kan stå kvar i sin kruka eller ska jag byta till större... köpte den i en Konsumbutik där ingen kunde ge några råd.
andreas i uppsala
jag kan ha skördat tidigare men då hade det inte blivit lika mycket. Ny fick jag ca 50-100 kvistar. Värmen harvinte kommit än. 17 är ingen att skryta med. Värmen kommer när det blir över 20 som det ska bli nästa vecka igen. tongue.gif tack och lov
estet

Här har vi ljuset vid 23-tiden i kväll. Bilden är tagen på en cruising i Luleå centrum därav motivet...
estet
I dag så lindade vi ihop kablaget till motorvärmarna.
Nu tyckte jag att det får nog...men det är ju inte varmt om mornarna när man åker.

Här finns det då gott om mygg, knott, svidon och bromsar. Såg de första monstermyggen kring Valborg, de låter som flygplan.

Det trevliga med ljust dygnet runt är att man får se så mkt djur.
Igår natt såg vi en uggla bredvid vägen när vi for hem. Den slog just ned på en råtta och när vi vände och stannade vid den så satt den och åt.
Det var en upplevelse att få se. smile.gif
Eva i Skåne
Midnattssol wub.gif . Åh Agneta, det vill jag uppleva smile.gif . Inte denna sommaren, men någon sommar framöver. Jag har alltid tyckt det låter så härligt.
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 31-05-2004, 21:30)
Midnattssol  :wub: . Åh Agneta, det vill jag uppleva  :) . Inte denna sommaren, men någon sommar framöver. Jag har alltid tyckt det låter så härligt.

Du är välkommen hit upp och uppleva ljuset wub.gif
Fastän jag är trött så har jag inte riktigt tid att sova tongue.gif sent i säng och upp i ottan biggrin.gif gäller ju att ta vara på det gottaste tongue.gif wub.gif
kerstin z5-6
samma här -vaken länge o tidigt uppe -
Föresten -ta en pensel o se till att du pollinerar passionsblomman -finns väl ingen humla inne hos dej -så får du frukt smile.gif tongue.gif
men de är inte så goda på just den vackra blåa ...men snart har du väl fler smile.gif
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-05-2004, 22:12)
samma här -vaken länge o tidigt uppe -
Föresten -ta en pensel o se till att du pollinerar passionsblomman -finns väl ingen humla inne hos dej -så får du frukt smile.gif tongue.gif
men de är inte så goda på just den vackra blåa ...men snart har du väl fler smile.gif

kanske var det tankeöverföring tidigare ikväll då jag tog en ny pensel och pollinerade biggrin.gif sa till maken att du nog glömde påminna om pollinering
tongue.gif .... ja tänk så det kan bli ibland biggrin.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tankens makt ...
P.Quadrangularis -tungvrickeri smile.gif heter den med godaste frukten -ser ut som en lila skrurborste mitt i blomman, i stället för det vackra korset vi har på våra blå smile.gif
Nu har jag fått hem Kiwi , fikon , blå o gul druva samt Blåregn -
Alla är små plantor men de ska väl växa till sej

Du får komma förbi om du turar nedåt nångång smile.gif
andreas i uppsala
du behöver inte göra något. Caerulea brukar vara självfertil. Kerstin ska du ha alla dina nya växter utomhus?
kerstin z5-6
nej -så modig är bara du smile.gif men blåregnet ska jag försöka föröka o sätta ut smile.gif
andreas i uppsala
bara jag. Du kör ju med ginkgo i zon 5-6 tongue.gif Det kan jag INTE slå
kerstin z5-6
Ginko är väl inget mot palmer o bananas smile.gif
vickeva
CITAT (Felix matte @ 27-05-2004, 23:04)
Ljust dygnet runt... det har vi haft ett tag, men nu ska också solen skina...
jag såg den nyss men nu kom ett moln emellan tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Kika in och se min vy biggrin.gif

ååå vad häftigt!!!! är det midnattssol i Haparanda? vid midsommar?? dit ska jag, det ska bli sååååå kul!!!!
Betty
Ja det har de! Webbkamera i Haparanda
andreas i uppsala
jo det är det verkligen med tanke på klimatet tongue.gif De härdigaste palmerna kan klara sig till zon I-II,5 utan skydd, beroende på var dessa zoner ligger. Ju varmare sommar desto bättre klarar de sig
kerstin z5-6
Ewa det är midnattssol i Skellefteå med vid midsommar laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Om ni kör upp ska ni se man kör emot ljuset smile.gifsmile.gif Inga problem med nattkörning efter Sundsvall sådär ..
estet

Här är en bild på hur ljust jag har det om natten. Taget 3 juni kl. 01:30. Solen lyser högst upp på träden.

En nackdel med ljuset, det är lätt att vara uppe för länge... smile.gif
echo
Nja... egentligen så är det väl inte midnattssol i ske-å rent tekniskt, om man ska vara petig tongue.gif Man måste norr om polcirkeln först. Men det är inte många minuter solen går under horisonten, det är ett som är sant...

Åh, midsommar förra året satt jag och maken i båten ute på träsket och drog upp abborrar, tror vi kom hem nångång vid 5 - 6 på morgonen. Måste ha varit den bästa midsommarn nånsin... jag totalvägrar numera midsommarfest och håller mig till nattfisket istället!!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon