wolkenkrabber
plommon

dvärgmandel

körsbär

Lind & Hästkastanj

fin gröndska på benved
-asno-
Jamen, plötsligt ser jag att det är vackert här också!
Men dina bilder överträffar vyn från 2.a våningen i lugnvik....

/Åsa
andreas i uppsala
nice
LenaTuring
Jättefina bilder!! är de tagna i år? Dvärgmandel är det en buske?

Blev så glad när jag såg att det stod Östersund i forumet. (ser Ö-sund som "min" stad) har bott där i 7 år. Bor nu 13 mil ifrån "stan". biggrin.gif
wolkenkrabber
dom vart tagen iuda torsdag, det är inte midnatt en, fast plommon bilden var tagen för 2 dar sedan, den har blommorna börjat falla sönder på, och jiao dvärgmandel är en väldigt fin buske
LenaTuring
Vet du det latinska namnet på din dvärgmandel? Tyckte den var så fin. Jag har hittat en dvärgmandel på nätet, men de blommorna som fanns på den var inte alls lika som på din.
wolkenkrabber
prunus tenella
MRLINDELL
Hmm .. det där var ingen spindelbenved (vingad benved) ... fin fin, men saknar lite vingar på grenarna tongue.gif

Jag tycker benveden är otroligt fin strax innan bladen vecklats ut, det ser ut som ett hav av puppor. Finast är den på hösten när bladen slår om från ljusgrönt till grönt för att senare succesivt växla till vinrött.

Jag har två vingade benvedar som på två år blivit riktigt stora buskar.
wolkenkrabber
vi satte den föra sommaren, det är inte vingad benved, vet inte vilden sort det är, men jag tror att det är en dvärg form
Cilla
Jag kan bara se bilden på benveden - den är fin!

Dvärgmandeln prunus tenella kan jag verkligen rekommendera. Härdig är den så att man säkert kan ha den i stor kruka på balkong.

Sötare liten buske eller träd får man leta efter. Ser ut som ett olivträd efter blomningen som är tidig, ymnig och illande djuprosa. Sedan kommer mandlarna, som är så tunga att de små grenarna böjer sig ned.

Jag har haft den i ett stenparti i kanske 5 år och den växer långsamt men villigt.
wolkenkrabber
kan man äta mandlarna eller är dom som bittermandel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon