Full version: tomater
magda
Hej!

Köpte tomatplantor för ett tag sedan, de är planterade i en balkonglåda och står i ett ljust frostsäkert uterum. Kommer ihåg att jag läst att man skall nypa "nya skott" som kommer .....tja VAR var det nu då.....Var det de skotten som kom i "klykorna" på grenarna?? blink.gif ??

Som sagt, total nybörjare....Något mer jag ska tänka på?? Växer gör de, dock ej så fort, de får rikligt med vatten och näring......

Tacksam för råd!
/Magda
Mia, zon 3
Ja, det är skotten i bladvecken som ska "tjuvas". Om det inte är en busk-/ampel-tomat, för då ska den växa som den vill.
MariaS
Man "tjuvar" skotten som kommer i bladvecken.
När sen plantan har tillräckligt många klasar på gång (enligt ditt tycke) eller i slutet av Juli, kan man även nypa av toppen på plantan, för att all näring ska gå åt till tomaterna.

MariaS
Åsa, mälardalen zon 2
Är du osäker på om det är en sort som tjuvas eller en sort som inte ska tjuvas (busk/ampeltomater) låt plantan växa fritt.

Tjuvning
Virgo
Busktomater behöver inte "tjuvas".

CITAT
Var det de skotten som kom i "klykorna" på grenarna??  ??

Precis dom är det.
Nyp av bladen "tjuvarna" när de är ungefär 5cm.

Viktigt att "tjuva" alla under första blomklasen.
Virgo
Det blev "Kechupeffekt! biggrin.gif
magda
Hej!
Tack för alla svar! Nu är det så att sorten var en busktomat - vilken har jag ingen aning om, det finns ju säkert en "hel hög", men om jag förstått saken rätt så ska de alltså INTE tjuvas! Enkelt o bra för en nybörjare som mig smile.gif ! Koncentrerar mig på toppen då istället, när det kommit litet tomater på den!

/Magda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon