tuppmamman
28-05-2004, 10:32
Tomater ska ju ha jämn bevattning, annars kan skalen spricka, har jag lärt mig. de ska dessutom ha ganska mycket vatten.
Men HUR MYCKET ska de egentligen ha? Givetvis beror det på vädret, det förstår jag, men finns det något riktmärke, typ "1 liter per planta och dag"?
Mig veterligen finns inget riktmärke. En stor planta förbrukar mer vatten än en liten, varma dagar går det åt mer än kalla dagar (avdunstning).
Testa med droppbevattning, sen behöver du inte bekymra dig så mycket om bevattning.
MRLINDELL
29-05-2004, 05:04
Det beror på tomatstorlek, krukstorlek och värmen så klart. Man ser ganska snart i växthuset att krukan/hinken torkar ut. Notera att den ska torka ut lite, spricka upp mellan jorden/hink-kanten och bli lite vit. Den kan dock vara våt så det räcker innuti hinken. När plantan är stor och det är varmt kan det dock gå fort, man får vara med och kolla och lära sig från fall-till-fall. En stor planta med många tomater kan dricka flera liter på ett dygn i sommar i ett växthus, en del dunstar givetvis också bort i värmen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.