Hej alla !
Jag har funderat på att sätta igång en liten maskkompost på balkongen för att kunna ta tillvara på en del av mitt eget och grannars hushållsavfall. Jag har läst en del om det på nätet och det verkar ganska enkelt och utrustningen man behöver är ju minimal. En låda och maskar typ ... eller ett färdigt set för några hundringar.
Har sökt här på forumet men inte hittat nånting om era erfarenheter av denna typ av kompost. Funkar det så enkelt och bra som man läser i diverse beskrivningar ?
Nån som har provat ? Om inte så får väl jag bli först ...
Visst fungerar det. Gör man den själv så bör lådan vara isolerad, både för att skydda mot värme sommartid och kyla vintertid (om den står ute). Överkottsvatten måste kunna sippra ut (små hål i botten) och man kan ställa den på tidning eller liknande som suger upp överskottsvatten. Det gäller bara att se till att det är en jämn tillförsel av mat , och en jämn fuktighet. I princip fungerar en hushållskompost på samma sätt, även om man i en hushållskompost oftast litar på bakterier som gör jobbet, eftersom de kan jobba vid högre temperatur.
Visst är det värt besväret! Jag har haft min maskkomost i ett år nu. Jag började med en näve mask och har gett bort och kommer antagligen att gebort eller sälja maskar till hösten.
Vad du behöver förutom en låda och maskar är; En bricka att samla upp lakvattnet i och en säck löv eller annat täckmaterial. Lakvattnet är ett utmärkt gödselmedel precis som man även kan göra gödsel av maskjorden sk composttee. Jag brukar lägga jord ovanpå jorden hos mina gröna krukväxter och vattna med utspätt lakvatten. De växterna är finare än någonsinn.
Min favoritlänk om maskkompost är! Den vänder sig i första hand till barn, är förvisso på engelska men mycket lättläst.
Här har du en bra tidigare diskussion vi haft här på odla! Framför allt så innehåller den många bra länkar.
Detta är svaret på den sökningen som jag gjorde innan jag skrev detta inlägget. Alla trådar är inte bra men vissa innehåller mycket bra information.
Lycka till med din maskkompost från Ella
Jag hade maskkompost inomhus (ej på balkong) och väninnan på vind när vi bodde i lägenhet. Så fin kompostmull har jag aldrig haft sedan dess, för det lilla kompostformatet gör att man verkligen sköter den och hackar saker innan man lägger ut. Idag får min varmkompost ute svälja både en och annan brödlimpa, och materialet blir ganska grovt.
Jag tyckte absolut det var värt det. När maskarna blev många lade jag dem i krukväxterna (hade ganska stora krukor). När de gjort sitt luckrings- och näringsjobb där dog de antagligen, för jag såg dem aldrig vid omplantering.
Att ha mask i krukväxterna är inte alla som gillar tanken på och då ska man naturlitgvis inte ha dem där. Efter att jag sett jordmikroliv i mikroskop tyckte jag att maskarna var bland de sötare djuren där...
FiaLisa
29-05-2004, 08:30
Jag har inte så mycket nytt att tillföra diskussionen, men vill bara säga att det är jätteroligt med maskkompost. Jag har haft min i ett år, men inte tömt den ännu, men mullen som har bildats ser väldigt fin ut. Jag tycker att det är roligt att se hur många maskarna har blivit och hur mycket avfall de processar.
Jag har haft komposten inomhus hela vintern och då har det gått undan med omvandlingen av avfall till mull. Nu när jag har flyttat ut den går det långsammare.
Jag köpte två ganska stora blå plastbackar och ett tillhörande lock på Clas Ohlson. Jag borrade ca 25 st hål (1 cm diameter) i den ena backens botten. Backen med hål ställde jag i den andra backen, som fungerar som uppsamlare av lakvatten. Locket verkar fungera som äggkläckningsplats. Jag ser massor av äggsamlingar och maskbebisar på undersidan av locket.
Det där låter ju jättesmidigt. Har varit på IKEA och kollat idag och dom har massa modeller av plastbackar och lock, Claes Ohlson har också mycket att välja på.
FiaLisa : Har du ingen ventilation alls i behållaren? Locket sitter tätt och enda öppningen är i botten ? Det här låter som en bra ide, ska kolla om jag kan få tag på mask här i närheten. Kan man hitta det hos Granngården kanske ?
FiaLisa
30-05-2004, 08:27
Locket är inte hermetiskt tillslutet utan ligger ovanpå. Det passar på backen, men helt tätt är det inte. Jag har ingen övrig ventilation. Att det fungerar som det är är tydligt.
Jag fick för mig att maskarna ville ha det mörkt så jag valde Clas Ohlsons backar framför IKEAs för att IKEAs var så ljusa och släppte igenom mer ljus. Jag vet inte om det spelar någon roll.
Maskarna köpte jag på
Växelbruk. De kom med posten i ett papprör. Det fungerade hur bra som helst.
Jag beställde maskar från Växelbruk som FiaLisa rekomenderade och det funkade utmärkt, kom efter drygt en vecka. Dom verkar pigga och krya och så vitt jag kunde se var det inte en enda som hade strykit med i postgången. 235:- kostade dom.
Behållaren gjorde jag av en 23liters plasthink som jag köpte på Clas Ohlson. Den har fått sin botten perforerad (håldiameter 4mm) och står i en likadan hink. Det blev jättebra, snyggt och diskret. Hinkarna kostade 49:- st.
Kompostbehållare
Susanne i Linköping
16-06-2004, 21:52
De där dyra kompostmaskarna, vad är det för skillnad mellan dem och vanlig gödselstacksmask? Själv har jag massor av spralliga, rödaktiga maskar i komposten sen jag la dit ett par säckar halvbrunnen stallgödsel i fjol (hästgödsel med halm).
tullmejs
17-06-2004, 03:15
På växelbruks hemsa framgår att det mest är dyngmask, men även ett par andra arter. De kan tydligen komma till pass beroende på strömaterial.
CITAT (Susanne i Linköping @ 16-06-2004, 22:52)
De där dyra kompostmaskarna, vad är det för skillnad mellan dem och vanlig gödselstacksmask? Själv har jag massor av spralliga, rödaktiga maskar i komposten sen jag la dit ett par säckar halvbrunnen stallgödsel i fjol (hästgödsel med halm).
Det är nog ingen skillnad, men det kan ju ta ett tag att få dit dem "naturligt" om man inte har tillgång till färsk kompost/dynga.
tullmejs
21-06-2004, 23:15
Hmm, när jag senast funderade på maskkkompost (mycket funderande och lite action är min modell) verkade den allmänna trenden vara två lådor på varandra, så man tömde den undre när den övre var full och bytte plats; maskarna flyttar vartefter upp bland godsakerna. Det låter väl som en bra idé, men nu verkar ni köra med singelbehållare hela bunten?
Jag har bara en behållare än så länge men vill man bygga ut så är det ju bara att köpa en hink till och ställa ovanpå. Vore ju skönt att slippa sitta och rensa bort maskarna för hand från jorden när det är klart.
Jag kör med flera behållare ovanpå varandra. Och jag ställer den nya boxen ovanpå den andra när maskarna ska flytta. Tyvärr så flyttar de långsamt och inte helt frivilligt, så jag får ändå ta till lite knep för att det ska funka.
Nackdelen med att ha en bunke i den andra är att kompostmaterialet i den undre blir hårt packat av den övre bunken. Dessutom så rinner kväverikt lakvatten igenom den under behållaren. Vilket gör att kompostmaterialet kan börja lukta och det är ju inte så kul. Detta löser jag genom att ungefär en vecka efter jag satt på den övre behållaren hälla över det i en annan likadan bunke vari jag redan lagt ett dräneringsrör som är tilltäppt i ändarna. När jag har gjort det så verkar den kunna ligga så nästan hur länge som helst utan att några tråkigheter inträffar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.