Full version: monstera
magda
Hej!

Min monstera trivs tydligen ypperligt (eller så försöker den rymma ohmy.gif ) eftersom den har skaffat sig en massa luftrötter. Kan man bara klippa av dem? Kan man plantera dem på skoj? Den börjar se ut som rena djungelplantan nu!
/Magda
GoSatta
om dom blir för många/för långa så kan man klippa bort dom.

Jag TROR att dom går att plantera för det gör iaf jag och den växer vidare men om det är bra eller ej vet jag inte.
Maria i Helsingborg
Jag såg ett roligt experiment någonstans, minns ej var, där någon, minns ej vem tongue.gif , klippt av ett blad från monsteran och stoppat hela under vatten i en stor glasbehållare. Efter ett tag växte det ut rötter från bladet! ohmy.gif

Om det nu skulle gå illa med avklippningen av luftrötter så verkar det vara lätt att föröka den i alla fall! smile.gif
*Felix matte*
Det här hittade jag...Från stammen bildas luftrötter, dessa kan ansas bort - men ta inte bort allt - plantan hämtar kraft och näring med dessa.
Tror faktiskt att jag inhandlar ett exemplar monstera i nästa vecka...sån hade jag för 40 år sedan smile.gif
yla
jag lärde mej att man inte skulle klippa av dom ,
men kanske kan du få nya genom att sätta en kruka o låta dom krypa ner i
dom använder sina luftrötter som sagt till at ta in näring o så
magda
CITAT (Maria i Helsingborg @ 28-05-2004, 21:18)
det vara lätt att föröka denJag såg ett roligt experiment någonstans, minns ej var, där någon, minns ej vem tongue.gif , klippt av ett blad från monsteran och stoppat hela under vatten i en stor glasbehållare. Efter ett tag växte det ut rötter från bladet! ohmy.gif

Om det nu skulle gå illa med avklippningen av luftrötter så verkar i alla fall! smile.gif

Hehe - ja det verkar ju vara lätt att föröka den som sagt - försökte citera, men vet inte om jag lyckas -

Tack för alla tips! Hittade själv en text , efter att jag skrev denna fråga, om att man kunde stoppa rötterna i jorden så rotade de sig, men enligt den läran skulle man inte klippa dem. Ska nog försöka mig på att stoppa ned nån av de långa rötterna (de är nog snart 10 stycken iallafall) i jorden o se vad som händer.....
Jag trodde den trivdes i sitt nya fönster eftersom den börjar växa sig till ett litet "monster" tongue.gif , men den kanske bara vill ha mer näring egentligen eftersom den tydligen tar upp näring med dessa luftrötter. Svältfödd alltså? blink.gif

Jag får se hur "experimentet" artar sig! smile.gif
/Magda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon