TeliaNet
28-05-2004, 19:12
tycker att du ska ta ett i grön metall.
trä sväller, ruttnar och möglar om man inte behandlar med gifter.
kerstin z5-6
28-05-2004, 19:45
Där har du då helt fel -ett obehandlat har stått här i 25 år -endast botten syllarna är impregnerade med olja -så pilutta dej ...
Detta handlar om senvuxen gran från norr o ingen furu luft från söder LOL
Florum är målat med linolja och färgpigment ... och vi har bodar från 1794 i släkten ..
Du kan gräva grund efter tjäldjup Karin har nyss gjort det -fiffiga frun -hallå -hur djupt grävde du

?
TeliaNet
28-05-2004, 20:35
jo det är klart att det inte är så giftigt med linolja. den andas och släpper i genom fukt.
fiffigafrun
28-05-2004, 21:28
Ska man alltid gå på vad som är praktiskt när det gäller trädgård blir det sällan vackert tyvärr... Mig gör det inget att det "åldras" med behag heller.
Vi har inte grävt ur för vårt ännu, blir på måndag. Tror vi kör på 60 cm djup. Det blir vitt (efter många om o men), ska skicka ner egen färg till Burträsk. Jag längtar så tills jag får inviga mitt växthus med fika (ska baka hallonpaj m "rutigt" lock). Kommer du Kerstin?
Kolla Sanna i Sthlms bilder: www.kvistar.com, men hon har ett silvergrått.
kerstin z5-6
29-05-2004, 18:24
man vet aldrig karin

gillar paj o den 15 juni ska vi vara med i Piteå två dar, kommer du till Grans?
fiffigafrun
29-05-2004, 22:06
Vad är det på Grans? Något intressant jag missat?
Växthuset lämnar inte Burtrträsk förrän den 15-16/6 sen är det ju Sverige-Italien (EM-fotboll) på fre den 18/6 o min man är betydligt mer intresserad av fotboll än trädgård tyvärr...
Men du får givetvis titta förbi ändå Kerstin, även om inte växthuset är uppsatt, det vore kul! Maila mig så får du telefonnr.
/Karin
Kan ju visa upp mitt nya Florum trähus.
Det har inte ruttnat ner än.!!!!!!!!
Tiitta på mitt album så finns några bilder där det kommer fler, men skall gifta bort dotra min så jag har inte tid nu.
MVH Kenneth

Tack för titten! Ser fram emot fler bilder för det är så himla vackert. Kan själv inte bestämma färg men det lutar åt grönt av nåt slag för att det ska försvinna i grönskan mellan husen. Måste ju tänka på alla grannar...
Torvan
fiffigafrun
01-06-2004, 17:55
Kenneth, hur stort är ert växthus? Ser större ut än 10 kvm tycker jag. Ser himla fint ut! Fina hyllkonsoler också. Är tveksam till att sätta upp sånna där plastbelagda gallerhyllor i mitt, det platsar nästan inte...
Har ni specialbeställt extra många vädringsluckor? Har för mig att det bara var 2 som standard. Hmm, kanske man skulle tagit fler... Är kanske försent nu.
/Karin
Tjenis Karin
Nej, det är 10 kvm stort. Jag kör med små krukor så att det skall se stort ut.
Nä det var bara skoj, jag har en digital systemkamera med vidvinkel, så därav kan det ev. se större ut. Krukorna är 20 liters till tomaterna som växer så det knakar.
Dessutom är en bild sammansatt av två vidvinkelbilder.
Ja. vi beställde extra många takluckor, 7 stycken, en åttonde sitter nu uppe utan vädring auto.
Jag ångrar inte ett dugg att vi beställde dessa extra luckor, nu har jag en perfekt ventilation i huset, detta utan att ta bort några av de lösa sidorutorna.
Har hitills inte haft över 26 grader. Till på köpet med stängd dörr!
Lägger du ner några extra kronor på hyllor så gör det, du kommer inte att ångra dig. Konsollerna är köpta på K-Rauta
MVH Kenneth
Jättefint växthus, Kenneth!!
Ja, vad är det på Grans??
kerstin z5-6
01-06-2004, 22:35
Sta har växtmarknad o kretsmöte den helgen- 15 juni o vi ska dit 5 av oss :)Kom dit
fiffigafrun
02-06-2004, 12:38
Kanske dyker jag upp...
/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.