Full version: Tidig morsdagspresent
Copycat
Jag fick idag en för tidig morsdagspresent av mina bar.(dom är borta på söndag) Det är ett jättevackert ympat träd Salix "hakuro-nishiki". Är det någon som vet vad detta är och hur jag skall få skönheten att överleva? wub.gif Hon är bara sååå vacker.
MariaS
VAd jag vet om Salix, är att den odlas som energiskog för fliseldning. Den är alltså snabbväxande!
Men inympad? Låter som något Kinesiskt/Japanskt, kanske någon typ av bambugräs?

MariaS
Fenja
Salix integra "Hakuro Nishiki" hör till pilsläktet och kommer från Japan och Korea, i Sverige även kallad japansk dvärgpil. "Hakuro Nishiki" är den vanligaste sorten som marknadsförs av arten och skiljer sig från andra sorter just genom dess karakteristiska brokighet. Brokigheten är inte bara en dekorativ färgbrytning i trädgården utan också en ovanlig syn om våren, då de nya skotten är rosa färgade och närmast liknar blomning. Pilen är naturligt en tät buske med sirliga grenar som blir 2-3 m hög. Hos oss blir busken (i ditt fall kronan) inte mer än 1,5 m och klarar sig egentligen endast i zon 1. Den bör således planteras i ett skyddat läge och täckas över om vintern. Skydda gärna ympstället vid kronans centrum med säckväv. I övrigt är busken/trädet lättskött och kräver ingen speciell tillsyn. Saxat från Gröna Rum
Mvh
Fenja
Copycat
Tackar, den är verkligen vacker i dom nya "bladen" helt laxrosa wub.gif
Cilla
Den är helt klart söt, men kräver full sol och skyddat läge för att må bra. Kan också stammas upp till ett litet träd. Zon 2 kan den nog klara om man skyddar den på vintern.

Hannele
Den är jättefin, har tittat på den många gånger!
Copycat
Ja, visst är den. Läget är helt okey, full sol, vindstilla och skyddat men....Zon 2? Jag har zon4-5, på Södersidan är det nog3-4. Jag får försöka att hitta på en lösning inför vintern sen. Men det är helt klart ett underbart vackert träd, och nu är det mitt wub.gif
Copycat
Jaha, nu är det dags igen. Mitt lilla träd stendog. Trodde jag i alla fall. Ympningen har sagt upp sig, eller har i alla fall tappat alla blad. Det som förmodligen är värre är att trädet som den var ympad på är riktigt livskraftig. Är det någon på Forumet som vet vad dom brukar använda för träd då dom ympar fast annat? Trädet är ganska fult och grått, men skjuter ut massor av skott som är rödaktiga. vad kan det tänkas vara? wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon