mamamaggan
28-05-2004, 19:07
Hej!
Har en 15 år gammal syrénhäck vid sommarstugan. Vi har tidigare klippt/sågat ner den rejält med några års mellanrum. Det har då kommit nya fina skott. Senast vi klippte ner den ( c:a 5 år sedan) så ville den inte längre. Dåligt med nya skott och en del av de gamla " stammarna" torkade. Nu är den fin högst upp där den också blommar men på mitten ( i höjdled alltså) är den gles och det är också dåligt med nya skott nertill. Har ni några bra förslag på vad vi ska göra?
Har också tre gamla schersminbuskar. De har stått där i drygt 40 år men är ännu äldre eftersom min svärmor tagit dem från sitt föräldrahem. En av dem sågade vi ner rejält för några år sedan men den vill sig inte riktigt. Det har kommit en del nya grenar som nu blommar men den är också gles nertill. Har inte vågat ge mig på de två andra men de är också i dåligt skick. De är höga ( c:a 3 m) och blommar högst upp medan de nertill är glesa och tråkiga. Vad ska vi göra med dem?
M V H
MM
Syrénen: När man radikalbeskär en hel bondsyrén ända ned till marken eller så att all bladmassa skärs bort måste den använda en mängd reservkrafter för att orka skjuta nya skott, rotsystemet minskar och därmed förmågan att skuta nya rotskott.
Radikalbeskärning där man tar bort all ved med bladknopp är alltid vanskligt på vedartade växter. Med syrén kanske man kan fgöra det vart 10:e eller 20:e år om häcken varit helt obeskuren och blivit mycket gles, men även i en sådan är det bättre att föryngra var 3:e eller 4:e stam genom nedskärning vid markytan. När det kommer upp nya rotskott och de buskar till sig (kan ta 1-3 år) kan man gå in och ta några äldre grenar till. Då ser man till att rotsystemet inte minskar.
Att man skär vid markytan är för att förhindra rötan som gör att "stumparna" dör. Rotskotten drabbas inte av sådana om de får växa obeskurna. Beskärning av syrén för att förbuska den görs på vårvintern.
Schersmin likadant, skär man vart 3:e år bort några av de äldsta grenarna håller sig buskarna friska och orkar föryngra sig. Med schersmin kan man länna 20 cm ovan jord, de bryter ofta skott där.
För att du ska få dina buskage tillbaka igen gäller alltså att inte beskära alls under många år. Du kan hjälpa dem med att komma tillbaka genom att luckra jorden kring dem och gödsla med kogödsel.
mamamaggan
30-05-2004, 13:18
Hej Cilla!
Tack för ditt svar. OK, nu förstår jag varför det inte blivit så bra med buskarna. Ska försöka med din metod. Förresten, vad tror du om att sätta några nya små syren buskar i/framför den befintliga häcken?
M V H
MM
Ja det tror jag kan bli riktigt bra. Ju bredare en syrénhäck är desto frodigare brukar den bli - och se ut. Breddar du jordbädden något kommer de äldre plantorna att gynnas av det också. Syréner tål att växa tätt och ha rotkonkurrens. Sätt i alla varianter på bredden och längden där det finns plats - särskilt om den som står bakom behöver några år på sig att komma igen.
Det kan bli vackert med olika blomfärger också - nu finns en hel flora olika syréner i handeln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.