|
Margaretha
28-05-2004, 22:05
Nu har jag hållit på med min sådd av jätteverbena sedan februari -och inte ett strå har kommit upp. De har åkt ut och in i kylskåpet - men icke. Ifjol fick jag dem att gro, men sedan gick det förfärligt långsamt. De var så ynkliga så de gick inte att skola om i kraftigare jord. Två stycken blev till sist hyfsade och hann blomma - men jag vill ha en hel skog av denna underbara blomma! Hur bär ni er åt ni som lyckas? Jag har följt alla råd jag hittat i trädgårdstidningar och på fröpåsen. Med dåligt resultat som sagt!
Anita S
28-05-2004, 23:06
Di är extremt svåra (enligt mig). Jag sådde i jan. och när inget hänt i slutet av feb. så satte jag krukan utomhus i tre veckor, för att sedan ta in den i rumstemperatur i mitten på maj. Därefter grodde massor av småplantor. Jag skolade om 20 "embryon" och i dags datum har jag 20 plantor , med 4-6 blad, jättesmå, med en höjd av 5 cm. Jag tänker plantra ut dom till helgen, och förväntar mig en rik blomsterprakt till hösten.
Mm jätteverbenan är svår! Mina ville heller inte gro, men så fick dem en lång period i kylskåp ca 5 -6 veckor, rejält fuktade, och när jag sedan tog ut dem igen så grodde massor av frön. Säkert 20 +. Innan hade de fått 3 veckors perioder i kylen och ville inte gro alls. Tydligen så kan man också sätta in dem i frysen ett tag (några timmar), inte för fuktade, det kan också fungera om fröna strejkar. Jag köpte 3 plantor också, innan jag visste att mina till slut tänkte gro.
Margaretha
29-05-2004, 22:41
Jag har också haft dem en liten stund i frysen vid ett tillfälle. Hur täcker ni odlingskärlet? Jag hade läst mig till att de skulle täckas med mörk plast men nu har jag börjat undra över det rådet. Det verkar inte logiskt att något skulle vilja gro i mörker! Men i fjol grodde de ju med samma behandling. Knepigt!
Jaa, knepigt! Men om man har dem i kylskåp så får man ju både kylan och mörkret...  En lång period i kylen verkar vara ett bra recept. Nästa gång så tänker jag först så dem i rumstemperatur, i mörker (läst att de vill ha mörker för att gro jag med), låta dem stå en vecka och sedan in i kylen i 5-6 veckor. Då tror jag benhårt att jag lyckas!!
Mia, zon 3
03-06-2004, 07:15
Om man inte lyckas kan man köpa en planta och ta sticklingar. de är jättelätta att få att ta sig!
 Och vi som slitit djur för att få fröna att spira... Tack för tipset!
Sådde jätteverbena första gången i år, har stått ute sedan mars har fått ca 15 st små plantor men ska väl sätta om dom i helgen i krukor, i rabatten skulle dom försvinna. Men det var väl lite tur att något kom upp. Av mina penstemon fick jag bara 8 små plantor, man behöver träna på dessa
Ja, man lyckas sällan toppen med saker från början...men med tiden! Jag tänker försöka övervintra mina.  Det ska ju kunna gå!
Jag tog upp 3 st för att testa förra hösten, hade redan varit en del frost då. Sparade ca 2 dm stammar, lade de stora jordiga rotklumparna i en stor sopsäck (öppen) samt ställde i ett frostfritt utrymme. Skvätte väl på nån liten vattenslurk så de aldrig blev snustorra. I början på mars satte jag dem i hinkar, men redan då såg jag att det nog bara var liv i två, ställde dem sedan under x-traljus. Nu står det två kraftiga plantor i rabatten och blommar! Jag tänker absolut försöka i höst igen! Men min frösådd har oxå gått bra, de är nu utplanterade o ca 40 cm höga o riktigt greniga o kraftiga. Jag tror inte man behöver överdriva den där kylperioden, den enda gång jag inte fått dem att gro var när jag ställde ut dem i minusgrader, mina får nu stå inne 1 dygn, sedan 4-5 plusgrader ca en vecka, sedan in i värmen igen.
Margaretha
05-06-2004, 21:40
Kors i taket! Jag blev riktigt trött på allt som skulle vidtas för att få de här tjuriga fröna att gro, så jag satte ut dem på balkongen för en vecka sedan -under genomskinlig plast - och gissa vad som hände! Efter tre månader har fröna plötsligt grott! Nu har jag små, små pytteplantor av jätteverbena, men till vad nytta egentligen? Nu har de ju inte en chans att hinna blomma!
Kanske kan du övervintra småplantorna i frostfritt utrymme? Det är ju en dåligt härdig perenn. jag har ju lite samma sits som du, mina grodde också alldeles nyligen efter allehanda behandlingar och småplantorna är bara 0,5cm höga än, om ens det. Så det blir till att hoppas på tillräcklig tillväxt för att de sedan ska klara en övervintring. Jag sätter nog ut mina i växthuset så småningom, där har det gått ganska bra att övervintra småplantor för mig. Men vad långsamt de växer!! Tydligen (om jag ska tro vad jag läst) så kan det vara stor skillnad i grobarhet hos frön från just jätteverbena. Varför vet jag inte, men det står att läsa att mörker och kylskåp är praxis, men att för speciellt svårgrodda frön så kan man pröva med en kortare frys-period.
Anita S
05-06-2004, 22:49
Jag tror att även sent sådda embryon kan bli blommande plantor. Jag sår varje år och de växer låååååångsaaaaaaaaamt. Men de frösådda plantorna ( de som kommer upp i landet bredvid förra årets plantor), dessa växer ikapp mina innomhus frösådda och blommar till hösten.
Margaretha
06-06-2004, 10:08
Hoppas att det går, att de hinner blomma, för de är bara sååå vackra! Jag ska försöka övervintra dem om de inte hinner blomma. Försöka duger! Tack för alla era goda råd!
kristerh
15-06-2004, 13:09
Jag har planterat jätte verbena i trädgården för flera år sedan, de frösår sig ganska friskt, hittar småplantor lite varstans i trädgården. Det är ju bara att gräva upp de små om man vill flytta på dem. Kan du inte sätta några frön där du vill ha dem på våren och låta naturen ha sin gång... Krister
Margaretha
21-06-2004, 13:23
En utmärkt idé, men det gäller ju att inte ta dem för ogräs bara och rensa bort dem på våren!?!
kristerh
22-06-2004, 10:20
CITAT (Margaretha @ 21-06-2004, 14:23) En utmärkt idé, men det gäller ju att inte ta dem för ogräs bara och rensa bort dem på våren!?!  Jag brukar låta allt som kommer upp från frön "visa sig" dvs vänta med att rycka bort dem tills de har fått några blad, jätteverbenan och de andra plantorna som jag vill ha kvar känner jag lätt igen på bladen krister
Margaretha
29-06-2004, 22:24
Jag har lyckats hacka bort både det ena och det andra på vårarna!  Jag hoppas att jag lär mig att inte vara så "hialös" Tack för tipsen än en gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|