ErikE
Hej!

Jag och min flickvän har nyss köpt vår första sommarstuga, en jättemysig liten kåk på landet. smile.gif Tyvärr är vi väldigt dåliga på allt vad trädgårdsarbete heter.

Själva stugan är jättefin, men tomten (ca 400 kvm) är inte omhändertagen de senaste åren tyvärr. Gräset täcker rätt bra och ser ok ut (om än det växt sig _alldeles_ för långt). Däremot har det kommit flera olika sorters ovälkomna växter (nybörjare som man är har jag ingen aning om vad de kallas, men det är allt från små vassliknande pinnar till normalt ogräs och decimeterhögra träd), och det är rätt många mindre tuvor som bildats i gräset.

Frågan är - tror ni att man måste man riva upp hela gräsmattan och så ny för att få till det, eller går det att slita upp allt oönskat, fräsa(?) bort tuvorna och liknande åtgärdet? Vi har som sagt ingen aning om hur man brukar gå till väga för något sådant här, men hoppas på lite vägledning smile.gif

Alla förslag är välkomna!

/ Erik
Susanne i Linköping
Grattis till den nya stugan!

Det där med vanvårdad tomt (och ibland även hus) är jättevanligt, det finns ju en anledning till att ett hus säljs och inte sällan är det bristande tid/intresse/förmåga att sköta stället som är orsaken.

Vill du ha en perfekt gräsmatta lär du få gräva/fräsa upp allt, enbart fräsa räcker inte om det finns envisa rotogräs (har jag läst i flera trådar här på forumet) utan ogräsrötterna måste bort. Men varför kämpa så mycket nu på en gång? Klipp ner mattan några gånger och lär känna stället, och identifiera ogräsen så att du vet vad du har att slåss med. Vissa ogräs räcker det med att klippa regelbundet så ger de upp, andra är betydligt svårare.

För snart två år sen köpte jag min kolonistuga, gräset var då nära meterhögt och rabatterna totalt igenvuxna. Min sambo började med gräsmattan, lånade en motorgräsklippare och malde sig igenom eländet. Ett par gånger körde han på saker som låg dolda i gräset, annars gick det bra. Efter några klippningar till såg gräsmattan riktigt vettig ut. Inte perfekt, men kan duga så länge. Vill vi ha den perfekt jämn någon gång i framtiden får vi förstås gräva upp och jämna till den ordentligt, men allt har sin tid.

Rabatterna visade sig dölja en hel del överlevande växter, bl a rosor och klematis. Massor av vackra tulpaner dök också upp våren därpå. Om man inte är av typen som totalt måste utplåna alla spår av tidigare ägare kan man, genom att inte röja bort allting med en gång, få gratis växter som är ganska tuffa och passar på växtplatsen. Alla veklingar som funnits har sannolikt redan dött av vanvården.

Men det finns kanske inga rabatter vid din stuga? rolleyes.gif
Cilla
Jag skulle ha funderat på var jag ville ha öppet och plant för att kunna njuta på tomten denna sommar. Sedan suttit där på plättar i ängen och kollat vad som kommer upp - både i gräsmattan och i de ev gamla rabatterna. I vildvuxna trädgårdar finner man fynd som på inga andra ställen - och det mesta ser ut som ogräs i början.

Om gräsmattan blir en äng med ett och annat småträd i sommar som ni spanar in för att lära känna den har ingen större betydelse även om ni vill göra gräsmatta av allt sedan.

Det trista är om man startar sommar 1 med storgrävning och ditläggning av ny jord och gräsmatta, och i samband med det tar bort en massa fint och dyrbart som kanske redan finns där. Då kanske man heller inte hinner njuta av stället den första sommar man spenderar där. Och sommar 2 kanske blir full av svettiga besök i handelsträdgårdar för att få dit lite blom igen, som man som nybörjare alltid får räkna med att man misslyckas en hel del med...

Köp några bra trädgårdsböcker och bry er inte om vad andra säger är ogräs. Vad som är ogräs och vad som är värdefullt har vi trädgårdsägare mängder av olika åsikter om, och ni kommer att skaffa er en egen också sinom tid...

Ett gott måtto för en ny trädgård tycker jag är: Tag inte bort något ni inte vet vad det är. Och med träd: Tag inte bort några träd som ni inte levt med minst ett år och som ni sett alla funktioner av, och som ni tagit reda på om de ger rotskott efter fällning.
ErikE
Hej igen, och tack för svaren! Alltid kul att se vad andra tycker.

Idag har vi varit där och slitit med tomten mest hela dagen. Efter en hel del krattning / grovrensning och otaliga fyllda plastsäckar börjar det se lite bättre ut. Jag tror nästan att gräset går att rädda, det ser inte så illa ut längre. Vi hittade till och med lite rosenbuskar smile.gif

Det som däremot bekymrar mig lite är att marken är väldigt ojämn, dvs full av gropar och grästuvor om vartannat. Tuvorna går väl hacka bort, men hur brukar man göra för att ta hand om gropigheten? Brukar man få gräva upp hela mattan ändå och så om gräset, eller hur bär man sig åt? Går det jämna ut sådant på nåt mindre radikalt sätt?

Som sagt är vi riktiga nybörjare på detta.. Men frågar man inte lär man sig inget biggrin.gif

/ Erik
Tesa
..man kan fylla på jord, kanske....
Sulan
Mindre gropar i gräsmattan fick jag bort genom att lägga i det hopkrattade gräset från klippningen i hålen och stampa till ordentligt. Det blev massor av "minikomposter"! Visst tog det tid (=några år), men å andra sidan slapp jag köra bort allt gräsklipp.
Perfekt blev det inte, men tillräckligt bra för att spela krocket och kubb på!
rolleyes.gif

Sulan
Bettson
Tuvor kommer när gräset inte varit klippt eller betat när det gäller hagmark.

Tuvtåtel brukar det ofta vara och kan ge 1-2 decimeter höga tuvor.
När det gäller betesmark så brukar man hyvla bort dessa med en sladd.
Kanhända så har du något likande trädgårdredskap att ta bort dom med.

Jag håller nog med Cilla, att röj lite första året och se var som finns. Vi har tillämpat den metoden i vår trädgård och efter fem år så har vi nu försiktigt börjat plantera nytt. Men varje år i fem års tid så har vi blivit överraskade av nya växter som vi inte visste att de fanns här.

Lär dig däremot attt beskära prydnadsbuskar på rätt sätt och vid rätt tid.
Trädbeskärning kanske man skall ta hjälp med i början.
ErikE
Tack allihop för svaren!

Som det ser ut nu kommer vi att försöka ta bort dom värsta tuvorna och kanske försöka fylla igen någon grop, och sedan se till att hålla väl efter den så får vi se hur den repar sig. Blir det ingen förbättring inom något år eller tre kanske man får ta till mer drastiska metoder, men det blir ett senare problem smile.gif

/ Erik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon