Full version: Mer tomatfrågor
AndreasO
Har 4 krukor Olivade och 4 Tigerella på balkongen. Olivade är de som klarat sig bäst under senaste tidens gråmulna väder och har tack vare omsorg växt sig 60-70cm höga, buskiga, och i full blom.

Flertalet blommor har nu skrumpnat och de gula bladen fallit av. Otålig som jag är undrar jag nu...var är tomaterna? smile.gif

Från vad jag förstått ska denna sort självpolinera sig själv, så det borde inte vara något problem. Hur lång tid tar det från blomma till begynnande frukt? Beroende på det dåliga vädret har plantorna inte fått enormt mycket soltimmar, men med tanke på dess buskighet så ser dom ju ut att ha klarat sig tillräckligt bra för att skapa frukt.
Virgo
CITAT
Otålig som jag är undrar jag nu...var är tomaterna?  

Lugn det blir inga stora fina röda tomater med en gång biggrin.gif

Det syns ett pyttelitet grönt tomatämne där blomman har suttit. Om så inte är fallet så har ingen pollinering skett.
AndreasO
Jag kan se en liten grön knopp mitt i det som är kvar avblomman men det verkar inte växa alls. Förhoppningsvis är solen som SMHI har lovat mig de närmaste dagarna vad dom behöver ^^
MRLINDELL
Det kan ta 2-3 månader från frö till tomatblomma, sedan ytterligare 2-3 månader från pollinering till mogen tomat.

Olive ca 65 dagar från pollinering.
Tigerella ligger ungeför i samma härad, vet inte exakt.

Olika fröpåsar kan ha olika uppgifter:

"Blommning/Skörd
Efterhand, omkring 2 månader efter sådd." Men så snabbt går det inte ...
AndreasO
Hej alla
Ett par frågor till, tänkte att det var onödigt att öppna en ny tråd. Har inte kunnat hitta något bra svar på dessa trots sökning.

Tomaterna växer på som sjutton. De är främst Olivade-plantorna som har självtoppats och växer nu som ett Y. Armarna på y-et börjar bli lite för långa och jag är rädd att dom ska få för mycket vikt under blomtiden. Vad är bästa sättet att hantera detta?

Vad är en bra flytande köp-näring till tomater som inte innehåller för mycket N?

Tackar på förhand.
Åsa, mälardalen zon 2
Den typen av tomat (olivade är en tomat man brukar tjuva) brukar kunna bli jättelånga och det där y-et låter som om en tjuv i närheten av toppen fått växa fritt så växten har inte självtoppat sig. Varje skott på en sån här tomat som dyker upp kan bli många meter långa. Själv tycker jag det är enklast att linda snören längs stammen och sedan fästa på en vägg, i ett tak eller i ett träd så grenarna hålls uppe även när det blir tungt med frukter. (Obs det är snöret som ska lindas runt tomatstammen det är inte plantan son ska snurras runt snöret så det är bra om snöret går att släppa efter lite så att man kan snurra snöret runt stammen allteftersom plantan växer)

Hittade en bild på Olivade på lindbloms hemsida och deras plantor ser bjässiga ut och även de verkar linda snöre runt olantan ett varv mellan varje blad se det ut som:

På dessa tomatbilder kanske snöret syns ännu bättre:
http://www.lindbloms.se/Lindbloms/35000-37...Sun-Belle-2.jpg
http://www.lindbloms.se/Lindbloms/35000-37...0-Ferrari-2.jpg
http://www.lindbloms.se/Lindbloms/35000-37...40-Petula-2.jpg
vigge
ååh.. härligt med lite bra tips...

har också några tomatplantor på väg upp...
MRLINDELL
Många av mina sorter delar sig själv i toppen med två grenar som sedan sätter klasar, det verkar helt normalt och grenarna växer och blir grova och klarar av att hålla klasarna. Mina har fått sitta kvar. Jag har en del plantor som jag inte rör alls som ett litet expriment om det blir en så stor skillnad som man påstår. Än så länge ser de plantor man inte tjuvat helt normala ut och man undrar varför hålla på och nypa skott när det inte behövs. Jag får kanske 100 kg tomater på mina kart och om det blir 99kg eller 101kg eller om jag skulle mista typ 10kg någonstans rör mig inte så mycket. Huvudsaken är att min världsmästartomat, ett stort Delicious kart växer på sig och ser ut som en riktigt stor bifftomat på över 100g än så länge. De plantorna jag har i växthuset har jag "ruskat" på genom att trumma lite på bambupinnen, de som är ute har jag låtit vara. Det är lika mycket kart på de som har stått ute.
Jag vidhåller vad jag tjatat om hela tiden, man kan simba lungt och bry sig om andra saker som kanske tjänar tomatplantorna bättre.
AndreasO
Några 100 kg räknar jag inte med, men förhoppningsvis blir det några trevliga tomatmackor i sommar smile.gif

Jag använde en eltandborste och ruskade till blommorna lite så pollenet släppte. Verkade fungera bra.

Har någon något tips på den där flytande tomatnäringen? Just nu använder jag ICAs växtnäring och den verkar vara mycket N i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon