ylet
Jag har ett fult grått plåtskjul för redskap i trädgården, detta vill jag gömma bakom någon snabbväxande klätterväxt. Jag har funderat på både murgröna och bokharabinda men kan inte riktigt bestämma mig... Men jag vet inte... Helst ska den både växa jättefort och vara vintergrön (zon 1) så att jag slipper att se eländet även på vintern! Och allra helst skulle den även kunna klättra själv på plåt så att jag slipper montering av spalje. Inga små krav kanske..., men ni har säkert lite kloka kommentarer till mig!Alla tips tages tacksamt emot.
/Ylet

PS! Är det någon som vet om man kan låta Clematis klättra "ovanpå/utanpå" andra vintergröna klätterväxter som t ex lonicera henryi eller murgröna utan att växterna under tar skada?
Silverblommans
jag kom att tänka på humle, växer snabbt. Men bokharabinda är snyggt men vet inte hur den är, går inte här sad.gif kan du inte ha någon barrväxt framför o kanske en clematis i? smile.gif tips bara. Eller bara clematis, alpclematis är suveräna.
Lycka till! MVH Monika
Tesa
Du kan ju plantera nåt flerårigt som tar lite tid på sig och välja det du verkligen vill ha och plantera ettåringar som slingerkrasse och vinda också tills det har växt till sig....
Cilla
En ettåring till dess du bestämt dig kanske? Klockranka (som jag ofta nämner). Några plantor och din vägg är fylld för en sommar, med härligt bladverk och stora blålila eller vita klockor.

Kommer inte på något annat vintergrönt än murgrönan, men kanske kan en intressant form på grenverk vara ett alternativ? Om det är en hyfsat solig vägg kan du spaljera ett fruktträd i rolig form. Äpple och päron låter sig formas på allehanda vis, medan stenfrukter (persika, plommon etc) helst vill växa så fritt i spaljé som möjligt.

Vildvin är visserligen inte vintergrön men den har härliga färger när den kommer och går.

Klätterhortensia kan också få ett intressant, grovt grenverk längs vägg - men det tar sin tid. Jag är inte lika förtjust i blommorna på sommaren som jag är i dem på vintern när de sitter kvar som genomslinliga fjät och vajar i snölandskapet.
ylet
Tack för trevliga svar,
Barrväxt med clematis låter ljuvligt! Men även vildvin och klätterhortensia känns spännande. Fäster/klättrar dessa två av sig själva på ett underlag av plåt?
/Ylet
Elihe
Hej!
Såg just att du har samma problem som jag. Skulle vara kul att höra vad du tänker dig. Skulle också vilja ha något som klättrar själv då det inte är lätt att fästa en spalje på plåt, men som sagt finns det något som klarar av att klättra på en så glatt yta?
MVH
smile.gif
ylet
Bettan!

Jag tror att jag kommer att köra igång projekt "dölja plåtskjulet" till hösten, så jag funderar vidare tills dess. Jag skickar ett inlägg när jag bestämt mig. Om du kommer på några bra idéer får du också gärna skicka ett inlägg.
/Ylet
JonasQ
Har oxå funderingar på klätterväxter som växer snabbt. Tänkte göra en ny uteplats i sommar mellan mina fruktträd. Planen är att endast göra fyra hörnstolpar av gamla, grånade trädstammar och låte troligtvis en klematis klättra uppför varje (kanske olika färg i varje hörn?). Sedan tänkte jag sätta galler eller snören mellan stockarna och låta klängväxterna bilda ett grönt naturligt tak ovanpå.

Någon som testat något liknande? Åtminstone i min fantasi verkar det som en snygg och god idè smile.gif

Finns det några skillda klematis som lämpar sig bättre än andra för detta?
Elihe
Vilken rolig ide! Har dock ingen större clematiserfarenhet.mina är nysatta men viticella -arterna växer fort o mycket tror jag.
Lycka till biggrin.gif
kerstin z5-6
ja -Det kommer att bli jättefint med grönt tak !! Håller just på med liknande projekt -
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon