Anna Maria
29-05-2004, 14:38
Min jättelika malört är täckt av svarta små djur på stjälkarna. Det har kunnat bli så förut, men då i slutet av sommaren. Nu är det ju tidigt, så vad beror det på och vad kan jag göra åt det mer än att spruta med vattenslangen?
Hälsningar
Maria i Västerås
zaaritha
29-05-2004, 21:26
Blanda diskmedel m vatten(1 del diskmedel+3 delar vatten) o duscha rejält!!
Värt ett försök!
Jag har mycket dåliga erfarenheter av diskmedel på mina små kära plantor.
För ett par år sen hade jag bladlöss på 5 st chiliplantor i en balkonglåda, sprayade dem med vatten + några droppar YES. Efter fem dagar hade alla blad och blommor trillat av på samtliga plantor.
Andra växter kanske är mindre känsliga men jag skulle nog pröva såpa hellre om jag nån gång vågar spruta med nåt sånt igen.
Prova med vattenslangen ett par gånger i veckan eller mer. Lägg handen bakom den del av plantan som du besprutar så att du kan köra rejäl stråle.
Stör man lössen lite då och då klarar de flesta plantor sig väl med de få löss som orkar bo kvar.
anncharlotte
29-05-2004, 23:43
Hej !
För första gången är jag inne på denna sidan och på första inlägget hittar jag svar på "dagens fråga" , jag hittade också en massa svarta små odjur på min malört idag.
Jag är imponerad ! Inte utav odjuren utan av att få just det svar jag behöver med en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.