haggan
Vi har en ännu så länge ganska liten buske Bollschersmin (så kallar jag den. Den har vita blommor som sitter som bollar och den blommar runt midsommar). Kanske heter den något annat. I år är den full av blom men någon/några har tagit plats i eller under bladen. Bladen rullar ihop sig och det ser ut som små paket - troligen är det bladlöss och jag undrar om det är myrorna som håller på och odlar bladlöss? Jag försökte att spruta med pyrex-insektsspray
men det kommer hela tiden regnskurar och förmodligen gör att det ingen nytta. Vad göra?
Finns det någon bra sökadress där man kan se och möjligen känna igen och hitta namn på växter som man inte har namn på. Jag blir glad för tips.

En fråga till. Hur ska man behandla tomatplantorna. Ska man toppa dem små stackarna? Jag har någar små plantor körsbärs-tomater. Har hört att man inte skall ta bort sidoskott på dem, men det ska man väl göra på större tomatsorter. När ska man börja med det i så fall. wub.gif Vänliga hälsningar från Haggan
Åsa, mälardalen zon 2
Angående tomaterna tomat ska INTE toppas nu, tomat toppas framåt sensommaren eller tidig höst då man vill att tomaten ska stoppas upp i tillväxt och de frukter som finns på ska mogna lite snabbare.

Busktomater och ampeltomater tjuvar man inte de låter man växa som de vill, men många andra högväxande sorter brukar man ofta tjuva. Vilka tomatsorter är det du odlar?
Åsa, mälardalen zon 2
Växten med de vita bollarna kan det vara snöbollsbuske Viburnum opulus 'Roseum'.

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...hp?id=48&list=1

Denna brukar lätt få lusangrepp + angrepp av larver. De flesta buskar och träd klarar av insektsangrepp. Ska man hålla på och bekämpa bör man starta tidigt när de första lössen dyker upp. När lössen rullat in sig i bladen är det svårt att bekämpa de flesta medel som finns i handeln är kontaktverkande vilket innebär att medlet måste träffa insekten. Så sitter de inrullade innebär det att man måste veckla upp bladen och sedan spruta på lössen som man hittar.

Myrorna använder lössen som mjölkkor och kan flytta runt på dem. Lössen har också vingade individer som kan flyga till nya växter och föda ungar.
haggan
Tack snälla Åsa för Ditt snabba svar.Just den busken är det som bilden visade. Nu vet jag både vad busken heter och att jag kanske kan klara av angreppet med såpvattning. An- greppen är inte så stora ännu, jag har plockat bort de små paketen för hand och hoppas att busken så småningom skall bli så fin som den på bilden . Tack och Glad Pingst- hälsningar från Haggan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon