Full version: exotiska frukter
joli
Haloj...

Verkar vara fler än bara jag som stoppar ned allt möjligt i jorden.
Nu tänkte jag dela av mina erfarenheter.

Jag e förtjust i citrus och allt som inte finns i det svenska landskapet rolleyes.gif

Jag har en 6-7 (?) år gammal citronväxt som är frösådd. Sedan har jag några apelsin och citronplantor på 3-4 år och den tredje generationen odlade jag i somras. De är härdiga. Jag glömmer av dem och gödslar på "känn" men de har överlevt. De som säger att det är svårt att få citronkärnor att gro hålller jag inte med om. Det är bara att lägga ett par kärnor i vanlig planteringsjord, vattna och dra en plastpåse över. Gör några små ventilhål i plastpåsen och placera gärna krukan med lite undervärme, typ ett inte för varmt element. Gror efter ett par veckor.
Trots att det sägs att man inte kan få frukt av frösådda så hade jag en granne som hade en 15år gammal planta som blommat i fem år. Så det är nog inte helt omöjligt.

Jag har även lyckats så en aprikoskärna. Jag filade ned skalet och ställde krukan i garaget med ca 10-15 grader varmt och efter ett par månader så kom det en grodd. Men jag hann tyvärr inte ta hand om den pga flytt så den klarade sig bara i ett par år. Relativt svårskött.

Passionkärnor och baanankärnor köpte jag från Kanarieöarna. Banankärnorna skar jag skåror i och la i jord. Passionkärnorna putsade jag för att få tunnare skal. Jag FICK en banan- och flera passionplantor. Men man måste nog ha växthus för att få valuta för mödan. Jag lade ned projektet med dem.

Avokados har jag planterat en hel del av. Väldigt lättskött och lätt att plantera!!!

Och nu... det senaste. Jag och min mor är överförtjusta i Sharon. Trot elller ej men både jag koch hon fick kärnor större än apelsinkärnor, men platta, i våra sharonfrukter. Jag planterade två kärnor för ca 2,5 veckor sedan. Igår tjuvkikade jag och såg att den ena har gett rot.
DET ÄR SPÄNNANDE!!!!

Granatäpple ska vara lätt att plantera. Jag har en släkting som har en frösådd planta som gett frukt... det är bara att pröva på...

Lycka till!
/Julia
Emser
Hur har du gjort för att få dina Avokadokärnor att slå rot?
joli
Halllå!!

låter kärnan torka 1/2 dag. sedan skär du ett kryss på toppen och botten med en vass kniv. Fyller ett litet glas till hälften med vatten. kör in fyra tandpetare i kärnan (runt midjan) och lägger den i glaset. halva kärnan ska vara under vatten Spetsiga sidan upp. Tandpetarna är stöd.

Sedan trär du en plastpåse över glaset och lägger en gummisnodd runt glaset så att det är tätt. Skär några små ventilhål i påsen och placera krukan varmt. På så vis blir det högre luftfuktighet.

Efter 2-4 veckor spricker kärnan i mitten ock ger rot. När du ser knoppen på väg upp planterar du den i jord,

Jag har aldrig misslyckats!!

Lycka till!

Joli
Emser
Oki, det ska jag prova...jag har några kärnor som legat på "tork" sedan innan jul men jag ska göra sallad idag med avokado i så då blir det ju nya kärnor...jag hör av mig och berättar hur det gick! Jag har aldrig hört detta tips förut, så det här det ska bli kul! biggrin.gif
abborrmaster
wow! Vilken expärt! Tack för tipsen!!! wub.gif

/Simon
joli
Varsegod...

Roligt att man kan dela med sig... rolleyes.gif
joli
Det var konstigt att du inte hört tipset förr.

Jag hittade det i en gammal bok i biblan utgiven av ICA där de berättar hur man planterar "kärnor från frukt"... kommer dock inte ihåg vad den heter...

Typiskt...
abborrmaster
jag känner till ca 50%... .)

/Simon
*Felix matte*
Kul att få såna tips.
Jag kommer definitivt att testa med kärnor från olika frukter. smile.gif
joli
Finns nog inget roligare...

Måste nog ha ett fruktpartay snart...

Problemet är bara att det inte är så snyggt med alla sålådor...
Men den som väntar....den får..
Tyr
Ett tydligt bevis på ett diskussionsforums effektivitet att nå ut med fakta till många!

Jo tipset om avokadokärnan kände jag till iaf men hur _jag_ fick reda på det är en annan fråga.

Jo det gäller att man har ett gäng fönster att placera blomlådorna intill, men som sagt den som väntar på nåt gott....
Har du mer fakta om granatäpplet? Är det lättskött, snabbväxande?
joli
CITAT (Tyr @ 25-01-2003, 22:29)
Ett tydligt bevis på ett diskussionsforums effektivitet att nå ut med fakta till många!

Jo tipset om avokadokärnan kände jag till iaf men hur _jag_ fick reda på det är en annan fråga.

Jo det gäller att man har ett gäng fönster att placera blomlådorna intill, men som sagt den som väntar på nåt gott....
Har du mer fakta om granatäpplet? Är det lättskött, snabbväxande?

Den ska inte vara så svårt att sköta för att vara en" sådan växt". Det är en släkting till mig som har plantan me frukt... men jag kan garantera dig om att de inte har ngra gröna händer.
biggrin.gif
fixar de det gör du nog också det...

Enda gången jag planterat granatäpple var när jag gick i 3-an så det var läääänge sedan. Men jag minns att vi fick några plantor. Hela frukten är ju kärnor så gör flera försök samtidigt. Jag kommer också ihåg att den läraren hade en själsåddplanta som bar frukt.
Jag ska prova i år....

Tips på blomlådor är de som säljs på obs eller bauhaus med små plast-eller jiffykrukor. de får man plats med ca. 15-20 plantor. de tar inte stor plats på brädan...
jackan
Det låter nog bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jackan @ 11-01-2009, 19:17) *
Det låter nog bra.

oki?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon