Verkar vara fler än bara jag som stoppar ned allt möjligt i jorden.
Nu tänkte jag dela av mina erfarenheter.
Jag e förtjust i citrus och allt som inte finns i det svenska landskapet

Jag har en 6-7 (?) år gammal citronväxt som är frösådd. Sedan har jag några apelsin och citronplantor på 3-4 år och den tredje generationen odlade jag i somras. De är härdiga. Jag glömmer av dem och gödslar på "känn" men de har överlevt. De som säger att det är svårt att få citronkärnor att gro hålller jag inte med om. Det är bara att lägga ett par kärnor i vanlig planteringsjord, vattna och dra en plastpåse över. Gör några små ventilhål i plastpåsen och placera gärna krukan med lite undervärme, typ ett inte för varmt element. Gror efter ett par veckor.
Trots att det sägs att man inte kan få frukt av frösådda så hade jag en granne som hade en 15år gammal planta som blommat i fem år. Så det är nog inte helt omöjligt.
Jag har även lyckats så en aprikoskärna. Jag filade ned skalet och ställde krukan i garaget med ca 10-15 grader varmt och efter ett par månader så kom det en grodd. Men jag hann tyvärr inte ta hand om den pga flytt så den klarade sig bara i ett par år. Relativt svårskött.
Passionkärnor och baanankärnor köpte jag från Kanarieöarna. Banankärnorna skar jag skåror i och la i jord. Passionkärnorna putsade jag för att få tunnare skal. Jag FICK en banan- och flera passionplantor. Men man måste nog ha växthus för att få valuta för mödan. Jag lade ned projektet med dem.
Avokados har jag planterat en hel del av. Väldigt lättskött och lätt att plantera!!!
Och nu... det senaste. Jag och min mor är överförtjusta i Sharon. Trot elller ej men både jag koch hon fick kärnor större än apelsinkärnor, men platta, i våra sharonfrukter. Jag planterade två kärnor för ca 2,5 veckor sedan. Igår tjuvkikade jag och såg att den ena har gett rot.
DET ÄR SPÄNNANDE!!!!
Granatäpple ska vara lätt att plantera. Jag har en släkting som har en frösådd planta som gett frukt... det är bara att pröva på...
Lycka till!
/Julia