Full version: Physalis
Anna Maria
Jag skulle vilja ha physalis i mitt kallväxthus. Kan jag så nu? Hinner det bli nåt?

Hälsningar
Maria i Västerås
KURT
Tveksamt om det hinner bli mogna frukter, men man kan ju också klippa ned och övervintra plantan, nästa vår kan man sedan också ta sticklingar från den så får man en flygande start.
MRLINDELL
Plantagen och många plantskolor har en och annan Gyllenbärplanta om man är sent ute och vill komma ikapp. Jag sådde i tid men tillväxten har gått lite långsamt, tveksamt om vädret blir sådant att det hinner bli stora mogna bär till slut. Man får hoppas!
Kana
En fråga om physalis, ska man toppa dem?

K.
KURT
CITAT (Kana @ 01-06-2004, 08:03)
En fråga om physalis, ska man toppa dem?

K.

När man övervintrar dem så klipper man ner dem ordenligt, så det går bra att klippa ner dem.
Kana
Åh, vilka snabba svar man får här, snacka om service biggrin.gif

Då tolkar jag dig som att mina frösatta, de behöver jag inte toppa i år?

K.
MRLINDELL
Toppar man under växtåret blir det ingenting. Gäller många växter vi har i växthuset.
Kana
Ojdå, då hoppas jag att det går bra även utan växthus eftersom jag tänkte ha dem på balkongen ohmy.gif Svärmor hade dem ute förra året och hann få en frukt i alla fall!

K.
Marie
Hej!

Jag har nyss klippt ner en av mina två physalisar, så om du vill kan jag skicka några 20-30 cm sticklingar så hinner du garanterat få frukt i år. Eller så kan jag ta med när jag ska till Västerås kring midsommar?
Jag har två stora physalis som båda övervintrar inomhus, den ena gav frukt ända till december, så därför ville jag inte klippa den tidigare.
*22many*
Jag har planterat ut 4 plantor Gyllenbär (uppdrivna från frön) i mitt för året nya växthus. De är nu 25-30 cm höga och verkar växa fort. Ni som odlat tidigare, hinner det bli frukt i år eller borde jag satt ut dem tidigare än jag gjort nu, dvs början av juni?
rolleyes.gif wink.gif
MRLINDELL
Jag trodde lika dant ett tag. Men nu när plantorna är ca 45 cm höga kommer blommorna och därmed fukterna. Har man växthus hinner man!
lena:-)
Övervintrar?????
Kan man göra det utomhus, isolera krukan osv,
eller klarar den sig med "pelargonstandard" eller,
nu kommer sista och knepigaste alternativet för mig,
måste den stå innomhus, ljust och lite småsvalt?
Jag har alltid låtit dom dö vinterdöden alldeles övergivna.förfrusna och eländiga.
Trodde inte det fanns något övervintringshopp för dom unsure.gif
råse-marie
Min har är från i år och har redan frukter ej riktigt mogna ännu.
Den står ute och inte i växthus.
Towanda
Ska de stå ute för att få frukt? Mina står inne och jag kan se blomämnen, men de blommar inte än. Har precis klippt bort ett par enorma stänglar, de hade växt ända upp i taket.

Mvh,
Lena
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Towanda @ 10-07-2004, 15:50)
Ska de stå ute för att få frukt? Mina står inne och jag kan se blomämnen, men de blommar inte än. Har precis klippt bort ett par enorma stänglar, de hade växt ända upp i taket.

Mvh,
Lena

Om de står i växthus kan du låta dem stå kvar, någon insekt brukar väl hitta in i växthuset.
*22many*
Har just upptäckt de första små blommorna i mina Physalis! tongue.gif Tänk att man kan bli så glad för så lite. Nu är det bara att vänta på värmen, som väl för 17 måste komma ågon gång mad.gif mad.gif .
alex
Ja, man hoppas att värmen kommer snart, denna "sommaren" har enligt tv4 varit den sommaren med minst gånger som temperatren har överstigit 25 grader sedan 1928... Det varmaste var ca 28grader i år uppmätt i gävle.
Nu vill jag (och troligen de flesta andra) ha sommar med värme som är tillräcklig att få vattnet i sjöar och hav att bli badvänligt varmt!
*22many*
Tänk vad man kan sänka sina krav ändå. I går (måndag) när vi fikade på jobbet, så hade vi hamnat i det stadiet att vi var ganska nöjda med uppehållsväder tongue.gif tongue.gif . Och igår kväll trodde jag i min enfald att jag skulle kunna klippa gräsmattan, som fläckvis nått oanade höjder. Men icke så, hann knappt tänka på att ta fram klipparen så öppnade sig himlen i ännu ett skyfall mad.gif
Men nästa vecka börjar min semester och då ni rolleyes.gif biggrin.gif tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon