Full version: morotsfluglarver
Inka
Hej
Hur pass allvarligt brukar angreppen av morotsfluglarven bli? Måste man täcka odlingarna från början? Jag har missat detta och mina småplantor är ett par cm höga nu. Dom står mellan vitlöksrader, kan det skydda litet? Jag bor i Stockholmsområdet.
/Inka
Åsa, mälardalen zon 2
Hur stora angreppen blir varierar från plats till plats + från år till år. Det finns folk som just inte får några angrepp och det finns andra som har jätteproblem med morotsflugan. Löksläktet sägs hålla insektsangreppen nere hos morot så vitlöken kanske fungerar avskräckande.

Det finns många som aldrig lägger på duk, många tycker att morötter som är odlade under duk har sämre smak än de som inte är odlade under duk. Under de år jag odlade morot så hade inte jag duk på under någon längre tid, det var aldrig så stora angrepp på mina morötter att det kändes nödvändigt att hålla på och täcka dem. Bor man i ett område med stora problem med morotsfluga kan det vara bra att täcka från sådd och fram till juli-aug.
littlegem
Hur svår en parasit är beror sannolikt på flera olika omständigheter. Ett år kan vara gynnsamt för parasiten och nästa svårt för den. Principiellt skall alla parasiter hållas stången. Inte minst för att de kan övervintra och göra nästa år värre. Därför: stäm i bäcken.

Jag odlar mycket morot och har aldrig haft något angrepp av morotsfluga. Om det beror på att jag alltid samodlar morot med lök vet jag inte men det sägs att morotflugan skyr doften av lök och lökflugan skyr doften av morot. Två rader morot och en rad av någon slags lök. Kepalök, scharlottenlök, purjo eller potatislök.

Folktron verkar stämma. De enda angreppen jag haft av någondera flugan var på ett purjobestånd som växte utan morötter.
Inka
Men hur är det med rådjur? Äter dom morötter?? (Jag inser att jag är inne på fel rubrik...)
/Inka
Österfärneboodlaren
Hej!

En iakttagelse som jag gjort när det gäller morotsfluga är att den inte ställer till besvär om man odlar morot på lerjord. Odlar man däremot på sandjord så är det ett elände. Kanske trivs den inte i tyngre jord?

Däremot har jag stora problem med jordloppor på kålrötter som mina sandjordsodlande kollegor slipper? Har flera av er någon erfarenhet av det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon