Full version: Gullviva?
Betti Bo
Hittade denna för något år sedan i vårat då nyköpta hus' igen växta trädgård. Där den växte har det troligast inte varit någon trädgård sedan början av 1900 ( då låg ett hus där).
Till saken hör också att hela tomten är fullsmockad med gullvivor och jag undrar då om detta är en vanlig gullviva, något muterad eller en egen sort som kanske någon vet namet på?

Ja, ni får gå till min hemsa för att se den (lyckades inte få in någon bild här), lägger den på första sidan.
Skynda nu att kolla!
smile.gif
Stenröset-Torpa
EmmaGold
Ja jag skulle vara helt säker på att det är gullvivor. Dem finns ju i lite olika färgvarianter tror jag men jag har aldrig hört att dem har något eget namn. Det kan säkert någon annan svara på. I min trädgård är dem helt gula.
Christer i Falköping
Det är en inte helt ovanlig färgvariant på gullvivan. Men om den har något speciellt namn vet jag inte.
Christer.
Betti Bo
Misstänkte ju det, men bäst att fråga iallafall tänkte jag.
Den är väldigt fin i rabatten, verkligen lyser! wub.gif
Christer i Falköping
Framförallt om det står en sådan bland måga gula, lyser den verkligen upp.
Christer.
Cilla
Jag får också en och annan olikfärgad gullviva på tomten, bland alla andra gula. En som liknar din Betti men är mer ljust orange, en som har mycket stora blommor med röd ring inuti och ett par som går i rött.

Jag har tolkat det som att det är kultiverade varianter som någon stoppat ned i backen efter blomning, men kanske kan gullvivor ändra karaktär på andra sätt också.
Kattgräs
Det är antagligen "trädgårdsvivor". Hämtat från "Den virutella floran", om gullvivor Primula veris (här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/primula/pr...mu/primver.html )

"Blomkronan är tubformad och har skålformigt bräm med brandgula fläckar."

"Gullviva kan korsa sig med både lundviva och jordviva (P. vulgaris), förädlade hybrider med jordviva är vanliga i odling och brukar kallas trädgårdsviva (P. x polyantha)."

Antingen har de levt kvar sedan det var bebott, eller så har de spritts från näraliggande trädgård.

Upptäckte att vi också har sådana i olika gula - gulorange varianter, till min stora glädje. Har inte vågat klippa gräset än...

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon