Full version: Maskroser
bell
Hej
Maskroser är fina när dom blommar men sen är dom inte så trevliga.
Hur får jag bort dom från gräsmattan?
sad.gif
Ina
Gräv, gräv, gräv, gräv, gräv, gräv, gräv, gräv, gräv, gräv..... wink.gif

Det kan kanske gå med ättika eller salt i "duttar" eller nåt så "förhatligt" som Round-Up men jag gräver. Det tar tid, men det funkar garanterat! smile.gif
Kajsa
Man går ut med maskrosjärn när det regnat, då är dom lättast att få upp.
Har du mycket får man väl ta en "ruta" i taget. biggrin.gif
Ina
Håller helt med Kajsa! Att beta av lite i taget gör det hela mindre tröstlöst...
gammelnalle
Försök att göra maskrosvin !!!
Då kommer du att tycka att du har alldeles för lite maskrosor....

"En annonym som prövat"
annelise
Hur gör man maskrosvin? Har även hört att man kan steka maskrosor... och att det går bra till sallad... fast jag har inte vågat pröva något av dessa... men maskrosvin skulle jag gärna försöka göra! Om jag bara hade ett recept... ;)

Annelise som sover med maskrosjärnet under kudden... ;)
gammelnalle
Sånt går ju bara inte att låta bli att förmedla....

En vegetarisk hälsodryck !! wacko.gif

Och för alla ovänner till maskrosor bör väl detta vara den ultimata metoden att ta hämd på blommorna?? tongue.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maskrosvin

http://www.algonet.se/~ekoshop/eko-boden/m...maskrosvin.html

http://w1.451.telia.com/~u45102176/orter/maskros.htm

SKÅL !! fö'låt Vassego.
Kattgräs
Heh, tre liter maskrosblommor är väl ingen match att få ihop...
biggrin.gif
Hannele
Maskrosen är en av de lättaste ogräs...
Problemet är att man låter dem fröa av sej, så det finns alltid nya fröer...
Orkar eller hinner man inte rensa, ska man plocka bort blommorna.
Några veckor mellan bilderna:
En smal spade är bra.

Före

Efter
Susanne i Linköping
Ha! ohmy.gif Ta bort blommorna innan de fröar av sig, va! När närmaste grannen i väster har en gräsmatta som till 90% (minst) består av maskros. Dessutom är han nästan aldrig hemma så jag kan inte ens fråga om jag får gå in och plocka av hans blommor. unsure.gif

Maskrosjärnet har jag nästan tröttnat på, nu kör jag allt oftare med grep. 20 cm rotförlust borde få ogräset att tappa sugen. Och gräsmattan brukar jämna till sig någotsånär efter ett tag. rolleyes.gif
gammelnalle
En försiktig fråga bara (hoppas att den INTE väcker för arga känslor) men vad är problemet med att ha maskrosor ??? Jag tycker den är vacker och klipper man den innan den gått i frö sprider sig den inre så farligt.

Men som sagt.... Jag vill inte att ni jagar mig (eller någon annan) med grep bara för att jag möjligen har en annan åsikt eller inte förstår erat problem.... sleep.gif sleep.gif sleep.gif
evelina
Satt idag på landet i en solstol och tittade på mitt dike som är fullt av maskrosor!! Hur vackert som helst, där stod dom gula och fina ihop med midsommarblomster och smörblommor.
wub.gif

Njuter av alla blomster
Ina
CITAT (gammelnalle @ 31-05-2004, 18:05)
En försiktig fråga bara (hoppas att den INTE väcker för arga känslor) men vad är problemet med att ha maskrosor ??? Jag tycker den är vacker och klipper man den innan den gått i frö sprider sig den inre så farligt.

Men som sagt.... Jag vill inte att ni jagar mig (eller någon annan) med grep bara för att jag möjligen har en annan åsikt eller inte förstår erat problem.... sleep.gif sleep.gif sleep.gif

Lovar att inte jaga dej med grep eller maskrosjärn! laugh.gif

Men för egen del kan jag ju svara att maskrosor, kirskål och t ex knölklocka kan vara otroligt vackra, men har den egenskapen att dom gärna tar över helt och hållet! Så om man bara vill ha en "perenn", eller några få, kan jag ju varmt rekommendera dom, men vill man ha lite mera variation i rabatterna så... fram med järnet!!
Ralf
Jag såg reklam för nåt gödningsmedel med maskrosgift, någon som vet om det funkar?
Susanne i Linköping
Förlåt gammelnalle om jag lät lite sur laugh.gif jag hade precis varit ute och plockat maskrosfrö ur mina sålådor + surat över alla maskrosor som vuxit sig stora (i förrfjol rensade jag bort varenda maskros) när jag läste Hanneles inlägg.

Maskrosor är fina på rätt plats. Det är ju definitionen på ogräs: växt på fel plats. Maskrosor i mina planteringar är fel plats. Dem jagar jag med grep. Men inte dig, gammelnalle! biggrin.gif

Maskrosgift? Från min barndom minns jag att pappa sprutade nåt på maskrosorna. Diff, tror jag det hette. Undrar vad som fanns i det. Troligen nåt som får R-up att likna barnmat i jämförelse! ohmy.gif Det enda (nutida) gödningsmedel jag känner till som innehåller nåt mot ogräs är Stroller, men Ralf menar säkert nåt annat.
annelise
Tack, gammelnalle för tipsen! Återkommer med rapport...

Anneliese
bell
Tackar för alla svar.
Men jag skulle vilja bli av med dom på ett lätt sätt,finns det????????????????? sad.gif
Ina
Jag vågar mej nog på att svara att det tyvärr inte gör det! OM det fanns ett enkelt och smidigt sätt skulle det nog vara väl känt vid det här laget... wink.gif
*Felix matte*
Jag skulle vara jätteglad om det dök upp en maskros härutanför på gräsmattan... inte ens de har hittat hit än sad.gif ... men nu är björken på väg att veckla ut sina löv... det finns hopp om en sommar i år också tongue.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Hannele
CITAT (bell @ 31-05-2004, 21:36)
Men jag skulle vilja bli av med dom på ett lätt sätt,finns det????????????????? sad.gif

Nej.
Tirre
Susanne, jag formligen älskar din lilla animering!
Precis sådär tröstlöst är det...

Nej, nåt lätt sätt finns inte. Skulle möjligen vara att täcka hela tomten med tidningar och svart plast i några år eller så... Och så börja om från början med rubbet.
Ärligt talat nåt som jag själv funderat på...

Gräv, gräv, gräv, gräv, gräv...
Jodå, jag gräver mig blå...
Nu har jag dock gett upp på vissa ställen och tagit till Top gun på de mest svårrensade ställena i alla fall. Verkar funka bra. Men är det väletablerade gamla plantor får man göra om behandlingen några gånger innan skiten dör. Och det är ju det de oftast är. Väletablerade. På de svårrensade ställena.

Lycka till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon