Margaretha
Sedan vi köpte vår koloni har jag - utan synbarlig framgång - jagat något ogräslikt som tenderar att sticka upp lite varstans.
Det har ljusgröna hjärtformade blad med markerade bladnerver (fåror). Det lustiga är att det är väldigt lätt att dra av bladen och när man gör det så följer det med en "tråd" som man drar ut ur stjälken. Det bildas alltså ett tunt hål i den.
Växten i fråga växer in i andra växter och jag vet inte vad jag ska ta mig till med den. Kan man ha någon teori om ad det är och hur det ska behandlas?
mad.gif
nilla
Låter ganska likt min förhatliga knölklocka - om det bildas mattor med ett fåtal längre blommande stänglar och jorden är full av ganska grova rötter som snärjer sej in överallt kan det vara det.
Gräv upp en bit under plantan och se om du hittar rötter.

knölklocka

Jag för en envis kamp, tar en bit i taget - alla rotbitar i soppåsen.

Gunilla
Ina
Vad är det för storlek på "krafset"? Har det blommor?

Det där med trådarna påminner mej om våtarv...
Tesa
..tycker att det låter lite som groblad...dom är väl inte riktigt hjärtformade men jag satt senast igår och roade mig med att dra ut "trådar" ur bladen...fast det är flera trådar i varje blad..... wink.gif
Margaretha
Bladen är i allmänhet något större än en femkrona. Och det är bara en tråd i varje stjälk. Har tittat på groblad i en flora och det ser inte likt ut. Tror inte riktigt på våtarv heller.
Den stör mig mest där den nästlat sig in i en jättestor Campanula Mitt i alltihop tittar massor av de här bladen upp. Jag sliter bort dem - så jag vet inte om växten kan blomma - och så plösligt är de där igen.
Jag får väl ta mod till mig och gräva upp hela härligheten och titta om jag blir klokare kanske.
nilla
CITAT
Den stör mig mest där den nästlat sig in i en jättestor Campanula Mitt i alltihop tittar massor av de här bladen upp. Jag sliter bort dem - så jag vet inte om växten kan blomma - och så plösligt är de där igen.

Knölklocka är en Campanula så nu verkar det ju ännu mer troligt. Välkommen i grävarklubben rolleyes.gif

Gunilla
Margaretha
Jag får ju säga att det finns många klubbar som jag hellre skulle vara medlem i! Om det nu är knölklocka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon