Full version: Gråbo?
Christoffer
Följande bild har jag alltid trott föreställt Gråbo, men nu har
jag blivit osäker. Är detta Gråbo? Finns det växter som liknar
Gråbo som man kan förväxla med denna?

Bild på vad?
yla
kan det vara malörtsambrosia
Christoffer
Hmmmm..... väldigt, väldigt lik, men jag är osäker...
Ser Gråbo ut sådär då?

Här är en till, kanske bättre bild:

En till bild
Cilla
Jag känner bäst igen gråbo på doften, de vitludna bladens undersida och blomställningarna. Malört har helt silvriga blad, gråbo har mer blank ovansida. Malörtsambrosians doft och exakta bladfärger känner jag inte till, den vill man inte riktigt dofta på (även om gråbo också är ett bekymmer för allergiker är den inte lika starkt allergiframkallande.)

Gråbo bildar inte så buskiga bestånd som malörtambrosian vill göra om den fått etaberla sig.
Christoffer
De blir inte särskilt buskiga och de växer i mängder här längs med
vägarna. Jag gned nyss ett blad och luktade på det, lukten
är svag, ungefär som en slags unken citrondoft.
Inte obehaglig, men inte heller särskilt god.
Tesa
..ja det ser då ut som det jag alltid kallat gråbo..och eftersom det växer mängder längs vägarna hos dig så..... jag är ganska så säker på att det är gråbo, då....
amaira
I mina ögon skulle det kunna vara en gråbo. Visa gärna en bild på hela växten också, det är lättare att se då.

kram/amaira
Kattgräs
Det låter som gråbo på beskrivningen. Hade varit bra med bild på hela växten och beskrivning av växtplats, datum för fotografering (blommande vitsippa i augusti är inte troligt) och annat speciellt.

Generellt är det lättare att identifiera en växt om det finns både en bild på hela växten + bilder på detaljer som fröställning/blomställning, blad, ev. bladrosett och andra särskilda egenskaper.

Så här "nycklar" min flora (Krok & Almqvists klassiska) fram just gråbo (Artemisia vulgaris):
1. Bladen åtminstone undertill vit- eller gråludna - (till skillnad från båda sidor gröna)
2. Bladflikar ej trådsmala, de yttersta flikarna minst 2 mm breda (bladkanterna stundom inböjda) -(till skillnad från bladflikar nästan trådsmala)
3. Blad spetsflikiga, ovan vanl. gröna -(till skillnad från trubbflikiga och gråludna).

Stämmer val rätt bra med din bild?
lena:-)
Skicka hit ett litet prov så skall jag ge dig omgående svar. wacko.gif
Fel förresten , jag måste ta lite Airus först.nysa lite, snyta mig lite, OM det nu är gråbo. Är starkt allergisk mot gråbo, och vissst sjutton ser det ut som det! ----aaaaaaaaaAAAAAAAACHIII biggrin.gif
Christoffer
Mycket pekar på att det är Gråbo...

Jag plockade en idag och såg att stammen är kantig
och så är det långa, lodrätta streck/fåror i den.
Lukten är inte särskilt stark när jag gnider bladen.

Stämmer detta in på Gråbo då?
Mia, zon 3
Det låter absolut som gråbo.
Kattgräs
Ja, det är definitivt gråbo.
Christoffer
Fint! Då är jag glad! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon