Full version: Gödning ?
Tobbis
[B]Hej, jag undrar om man kan ha människo urin att göda blommor med? jag har hört talas om en äldre dam som alltid har gigantiska häng petunior varje år och de har hon fått så stora tack vare urin. Känner någon till dett`? hur mycket urin ska man ha? och hur ofta ska man vattna med urin.
Tacksam för svar..
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det går bra att gödsla sina blommor med urin (guldvatten). Det brukar vara lagom att spä urinen 10 gånger och sedan vattna ut. Har man full dos (1/10) kanske det kan räcka att gödsla 1-2ggr i veckan under sommaren när det gäller petunia. Vill man gödsla VARJE gång man vattnar kan man minska på dosen och bara ha en skvätt urin per liter när man vattnar.

http://www.odla.nu/artiklar/godsling.shtml

Man kan även gödsla inomhuskrukväxterna med färsk urin för den luktar inget. Det går även att gödsla grönsaker med urin men jag brukar undvika att gödsla sådant som ex. sallat med urin, det känns inte riktigt fräsht. Men odlar man tomat i hink kan man ju hälla lite guldvatten på jorden det går utmärkt.
joli
Ushjamej....

gödning äär så viktigt men tyvärr ganska så komplicerat..... I sommar ska jag sätta mig in i ämnet.

/Joli
Tobbis
Tack för svaret, jag var rädd för att jag skulle ta dö på mina blommor. Pioner och clematis måste väl också gå bra att gödsla med urin då ?
Stämmer det att petunier blir så stora av just urinen ? eller tror du "tanten med de stora petuniorna använder särskild jord eller dyligt"
Åsa, mälardalen zon 2
Många växter kan bli ganska stora ifall man regelbundet vattnar med näring, när det gäller petunia finns det även många olika sorters petunior och de skiljer i storlek mellan dem. Ex. Petunian som kallas Surfinia kan bli jättestor ifall man ger den en ganska stor jordvolym + göder den regelbundet.

Det går även bra att gödsla fleråriga trädgårdsväxter med guldvatten men gödsla inte för sent på säsongen då kan de få svårt att avmogna på hösten. Fleråriga växter i trädgården brukar man sluta gödsla strax efter midsommar, sitter växterna i kruka på balkong kan man gödsla även en bit efter midsommar där tar ju näringen snabbare slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon