Beatrice
Idag har jag ägnat 5 timmar åt att gräva bort lerjord på ett ställe som skall bli en kökträdgård (lade planerna på att använda min stenslänt till det på hyllan ett tag för det är då förbannat mycket sten att lyfta bort.)

Jag har grävt bort 25-30 cm tjock tung lergegga där det en gång har stått en lekstuga. Så det ligger stockar på 3 sidor och en stor cementblobba som blir perfekt att ställa lite krukor och sånt på på ena kortsidan.

Se bilder med lite text på min temporära trädgårdssida se de sista bilderna.

Nu över till mina frågor.
1. Det är ganska blött där jag har grävt. Skall jag lägga något mellan lerjorden och matjorden, duk, sand, annat?
2. Tror ni jag kommer behöva lägga in något dräeringssystem, hur i så fall?

3. Jag hade tänkt att blanda köpt matjord, med kompostjord och lite sand hur låter det? Skall mest ha örtkryddor och förhoppningvis hinna få lite sallad och morötter oxå. Räcker det med 25 cm matjord?

4. Någon idé om vad jag kan göra med all lerjord? Just nu har jag bara lagt den i en hög bakom några buskar nere på allmänningen om vi enlig kommunen får göra vad vi vill med.
Åsa, mälardalen zon 2
Gör upphöjda bäddar så får du ganska bra dränering. Lerjorden kan du använda och odla i, lerjord är ofta ganska näringsrikt och faktiskt inte så enormt dåligt att t.o.m odla grönsaker i (man kan dock behöva blanda upp den med rikligt med organiskt material), rotsaker kan dock bli ganska greniga ifall det är riktigt tung lerjord men många andra grönsaker + växter går bra att odla i lerjord så själv hade jag nog inte grävt bort lerjorden.

Har du köpt mullrik jord med mycket torv i så lär den sjunka ihop en hel del och då kan du fylla på med lerjorden och en massa organiskt material i framtiden. Lägg någon mörk väv över högen med lerjord så hålls ogräset borta.

Många örtkryddor vill ha väldigt bra dränering för att överleva vintern så är det blött måste du troligtvis fixa dränering eller höja upp odlingsbäddarna.

Här är ett exempel på hur man kan göra upphöjda bäddar:
http://www.odla.nu/metoder/upphojda.shtml
Ella
Hej Beatrice och välkommen!

Du frågade vad du skulle gör med all lerjorden som du så strävsamt burit bort. Du skall så klart göra bättre jord av den smile.gif Lerjord innehåller mycket mineraler så den ska man vara rädd om. Är det nu så pass illa att den är gul, som min lera är om man gräver ner till alven så kan det ta tid...

Förhoppningsvis är det inte så illa utan att den är jordfärgad och i praktiken lite väl kompakt och mullfattig jord. Ett sätt att åtgärda det är att blanda den med minst lika mycket organiskt material som tex halm, kasserat hö, vass, gamla löv, eller vad du kan komma över. Förr eller senare så får du även blanda den med grovt grus. Kan du blanda i organiskt material nu och sedan täcka högen med någon sorts väv. Detta får gona sig minst över sommaren kanske till och med över vintern, så bör du till våren ha en mullrik jord där istället som du kan använda som jordförbättrng.

Vad jag har förstått så är dräneringen viktigast för de växter som ska överleva vintern... Jag är inte så bra på grönsaksodling. Vill du dränera så får du lägga ner en slang, den ska slutta lite och som får komma fram längre ner för sluttningen. Jag såg inte om du hade någon sluttning!?

Ett annat sätt att dränera är att gräva ner ett tjockt lager grus, naturligtvis så beror tjockleken på hur blött där är minst tio cm. Vattnet ska få en chans att rinna undan även under våra blötaste höstar och vintrar. Tar ni hem grus så tänk på a tt det kan vara bra att ha lite extra att gräva ner i lerjordsrabatterna.

Blir det inte bra trots att du bottnar med rejält med grovt grus (minst 0.5 cm i diameter) och blandar i grus i jorden så får du göra upphöjda bäddar precis som Åsa skriver men det vet du först nästa år och då har du den gamla förbättrade jorden att tillgå.
Beatrice
Tack för era svar. Läste på om upphöjda bäddar och det låter ju som om jag har allt material som behövs för det. Lite grus i hålet som ser till att fukten finns där men inte genomsurar hela bädden borde väl fungera.

Så här tänker jag, nerifrån och upp:

1. Grus, ca 10-15 cm.

2. Kvistar 30-40 cm, har en massa buskar som skall bort så det blir perfekt, synd att jag eldade förra helgen (men askan från det borde jag väl kunna stoppa i jorden eller?)

3. Kan jag ta lerjordstuvorna till detta lager och lägga grässidan neråt? Min lerjord jag burit bort består av kompakta 20x20x30 cm stora lerklumpar med ca 10 cm gräs och rötter längst upp.Jag har en kompost som inte riktigt tog fart förra året, halvförmultnade eller helt torra löv, kan jag lägga dem över där sen?

4. Matjord blandat med kompostjord, något mer i?

Det lutar lite där det skall vara, syns dåligt på bilderna, till höger i bild är det ganska blött, växer kraftrigt "sjögräs" där, tomten gränsar till en kallkälla så lite spillvatten rinner över till oss ibland på sin väg ner mot sjön 30 meter bort. Jag kanske kan få dit ett rör som leder bort vatten mot "sänkan" så att det inte samlas upp allt för mycket i gruset.

Hur låter det?
uno
En tanke kan vara att på de befintliga syllarna lägger du ytterligare ett lager syllar. Varför? Du får plats med mer jord och framför allt, det är bekvämt att sitta på kanten när Du rensar.
Beatrice
Jag hade inte behov av så där jättestort land så jag jade tillbaka en gång av lerjord i mitten och lade sen en gammal "stockbänk" (stor stock kluven längst med som ligger med rundningen neråt) över så jag ha gott om plats att komma åt runt om. Men nya syllar runt om själva landet vore önskvärt men det får bli någon gång jag har rpd att inflrskaffa det. Just nu är jag helt pank.

Det blev nog ganksa bra tillslut.

Vi provhällde en massa vatten i hålet och insåg att det dräerade väldigt bra själv. Det lutar lite (tyvärr klantade jag mig sedan så även landet lutar men det får jag ordna nästa år) så vattnet försvann inom rimlig tid.

I botten ligger nu massa hö sen är det ett lager kvistar och på det ett tjockt lager med löv och barr och sen ca 50 cm köpsesjord blandat med egen kompost. Är bara så irriteraad på köpesjorden som jag lade ett lager av överst, den verkar ju inte suga åt sig vatten så hur mycket jag än vattnar så känns den torr. Vet inte vad de frön som ligger inte så djupt ner tycker om det.

Efter 1 vecka kom mina rädisor upp och dagen efter kom mina rödbetor upp. En mangold har tittat fram så jag undrar vad som hände med resten av de plantorna. Får väl sätta nya frön om inget händer. Äldsta sonen 3 år tycker det är jättespännande och kikar varje dag om något hänt.

Skall försöka röja färdigt där nere och sätta dit mina krukor som det oxå odlas lite örter mm i och sen ta en bild så får ni se hur det blev.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon