Full version: Bygga portal?
Frida Sandman
Jag behöver HJÄLP att komma på en lösning hur vår kommande portal kan komma att vara utformad.

Det kommer troligen att väva en idegran eller vnlig granhäck i direkt anslutning till portalen, så jag undrar om en snygg lösning. Vi bor med skog på tre sidor av tomten och en miniäng på den fjärde sidan.

I eller i anslutning till portalen får det gärna finnas plats för soptunna, postlåda samt tidningslåda. Vi har inte funderat om den ska vara med eller utan grind ännu. Int eheller om det ska se ut att vara en portal av enbart växtlighet eller om den ska vara lite mer "byggd".

Har du foton på DIN portal? skriv här eller maila mig! Jag blir supertacksam för alla svar! frida_sandman@hotmail.com

laugh.gif
gammelnalle
Innan du börjar bygga (Verkar iofs vara ett fantastisk projekt) tycker jag du skall ta kontakt med postmannen och sopgubben... de har säkert synpunkter på hur de vill komma till soptunnan (för alla räkningar tongue.gif )
respektive postllådan (för kompost? sleep.gif )

Det brukar vara enklare att få folk MED sig om man frågar FÖRST...

Lycka till.
Tubby
Vad du än gör: Släpp inte in några bredbandsbyggare på gården !!!
(Speciellt om dom råkas heta PRM)

Jag (Vi) hade med mycket möda format en grön portal, av ett träd/buske jag faktiskt inte vet namnet på, som avgränsning mellan garageuppfarten och plattgången fram till bron.

Fast vi tagit upp ett enkom hål i staketet för deras traktor där kabeln skulle gå i andra änden av tomten, så tog dom vägen uppför garage infarten och tvärs igenom trädgården med följd att dom körde ihjäl rötterna på trädet/busken så att allt ovan mark dog, förstörde plattgången, körde ikull kantsten mot en rabatt "för att det gick snabbare den vägen". mad.gif

Dom körde dessutom tvärs över rabarberna när dom genade till nästa hus över min gräsmatta. blink.gif

När jag vid slutbesiktningen av Bredbandet påpekade skadorna fick jag svaret "-Det är snön som orsakat dom där skadorna"
Exakt HUR "snön" hade burit sej åt för att åstakomma två paralella traktor mönstrade sår i mina rabarber och min gräsmatta, det kunde dom inte förklara. mad.gif

Trädet/busken är på väg tillbaka iform av rotskott, så, på en 10 - 12 år har vi säkert våran "portal" igen. rolleyes.gif

Akta dej för "oseriösa bredbandsgrävare"!
Frida Sandman
tackar för svaren och vad man bör tänka på INNAN man bygger! Smart att fråga brevbärare och sopgubbar först. Vi kommer nog att dra fram tunnan vid vägkanten som vanligt när det är tömning, men den kommer att vara skymd övrig tid.

Tubby: Vi bor på landet och kommer troligen int eatt få bredband förrän om tjugo år när det i större städer redan har bytts ut mot ännu bättre och snabbare alternativ. sad.gif Förhoppningsvis får vi väl någon typ av ADSL i höst *hoppas*, men det återstår att se hur det kommer att gå... Vår kommun är inte den rikaste nämligen...
Men förstår hur trist det måste ha känts att se sitt arbete med trädgården förstört!

Finns några hemsidor med länkar/ foton av olika portaler? Jag har sett i någon trädgårdstidning, men hittar inte det numret hur mycket jaag än söker. *typiskt*
terraformer
ett alternativ står i sågfors.... Åsså kan du ju passa på att säga hej till faster Irene.

// Jörgen biggrin.gif
Frida Sandman
Haha! Tänka sig vad världen är liten! tjenare Jörgen! Ja, man måste nog åka och hälsa på en sväng hos faster biggrin.gif
Ska svänga förbi och kika på alternativet nästa gång jag åker förbi. Du lär väl kunna se resultatet så fort det är klart hos oss laugh.gif
Vi ses väl nån gång?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon