Silverblommans
31-05-2004, 08:21
Hur gör vi med vårt ganska unga lärkträd. Vissa grenar ser torra ut medans andra är gröna o fina???
kan man beskära det på något vis? när i så fall? har för mig att jag sett drastiskt nedklippta lärk som blivit fina.
Mvh Monika i zon 4/5
Gossen Ruda
31-05-2004, 19:39
Trösta dig med att blir värre.

Jag har ett par lärkträd som jag planterade runt 1970. Sen ett tiotal år dräller dom grenar i allt större mängd. Efter varje blåsväder är det dags att gå en runda med räfsan. Orsaken är att lärken normalt växer med en mängd smågrenar som dessutom inte lever så många år så det finns alltid ett lager döda grenar som bryts vid blåst. Börjar tröttna så det kanske blir motorsågen nån gång.
Man kan ha lärk i klippt häck, men då beskär man från början när lärkarna är unga och sedan och lite varje år (juni eller september).
En fristående lärk är lite och ibland mycket risig till sin karaktär... det är sorttypiskt. Den självbeskär sig kan man säga, och den behåller sina döda grenar till dess att den byggt upp eget försvar och förberedelse till övervallning, och då släpper den grenarna.
Man kan skära bort allt dött om man störs av det, men jag är tveksam till att man kan få en stympad eller toppkapad ung lärk att bli vacker eller frisk. I häck toppar man först när häcken nått den höjd man vill ha, och sedan formar man häcken på sidorna lite varje år. Lärken bildar då flera toppar som man sedan skär in för att få dem täta.
Kanske kan man klippa in grenarna och få någon slags efterskottsbildning om man beskär i juni, men jag tror inte att den blir vackrare som solitärträd. Kanske kan man omvandla den med formbeskärning om man tar småskott då och då, men för att en sådan ska bli bra krävs att man gör det minst en gång varje år. Börjar man skära i en lärk gör man en mänsklig form, som en staty, av den och för att den ska hålla sig så måste man underhålla statyn.
Hannele här på forumet kan säkert de dig roliga tips på vad man kan göra av en lärk. Själv tycker jag de är fina också med sin typiska risighet.