Hej igen alla kännare. Kan någon bara på min beskrivning föreslå vad denna växt heter. Troligen lökväxt, smala blad ca 15cm långa , liknande krokusblad, med vita kanter. Blomman vit, ca 2.5 cm i dia liknar en Afrikansk lilja tror jag?? Hjälp mig
Birgitta H
31-05-2004, 13:01
Hej igen Glömde att berätta att den kommer upp o blommar varje vår denna tid i min dotters trädgård och ingen vet vad det är.
Kajsa
31-05-2004, 21:41
Morgonstjärna Jag gissar, kan det vara denna som blommar nu i min trädgård.??
MariaS
01-06-2004, 16:47
Morgonstjärna, aldeles riktigt. De blommar för fullt överallt just nu. Tror att de är släkt med Skilla, men är inte säker.
MariaS
Gossen Ruda
01-06-2004, 17:43
Jo, tillhör familjen Hyacinter tillsammans med bl.a. Scilla. Lite mer uppgifter finns på den Virtuella floran Beskåda dom vackra bilderna. (skryt,skryt)
Birgitta H
01-06-2004, 18:02
Tack Kajsa och Gossen Ruda ni hade så rätt, jag har nu studerat bilderna och det är denna " Morgonstjärna ". Har jag fattat rätt att den finns vild?Trädgården hos dottern är från 70-talet men den måste väl var ditplanterad , ska man vara rädd om dom , är det så att dom kanske inte går att få numera?
Kajsa
01-06-2004, 20:42
Jo, den finns vild och jag ser att internetbutiken " Lilla Fiskaregatan i Lund " säljer lökar 15 st/ 45 kr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.