Full version: Melonfråga
karin på balkongen
Har köpt en melonplanta, "wests F1 net" stod det på etiketten. antar att det är en nätmelon men vad betyder F1?

Har läst mig till att en del meloner har både han och honblommor och att en del bara har en sorts blommor och något om att honblommorna har ett fruktanlag bakom blomman. Hur ser det ut egentligen? Någon som har bra bilder som förklarar?
Jag tog några halvdåliga bilder på blommorna, nån som kan avgöra om det är han eller hon eller vad?
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=7...karin&pid=11763

Det är inte så mycket insekter på min balkong så jag måste nog försöka handpollinera om det ska bli nåt.

Mmm, meloner i sommar wub.gif
Tesa
Jag tittade på bilderna men det var lite svårt att se..men på bild två så ser man stjälken på blomman i bakgrunden...den är helt slät och lika tjock ända fram till blomman och är helt klart en hanblomma......honblomman har en liten ansvällning precis där stjälken övergår i blomman..som ett litet bär nästan....jag är säker på att du ser skillnaden när det väl kommer en honblomma...hanarna har en tendens att komma först.....(... rolleyes.gif ...)
Tesa
..förresten.... F1 betyder att det är en hybrid som antagligen inte kommer få "fruktsam avkomma"...om inte annat så får avkomman inte säkert samma egenskaper som modern.....
Åsa, mälardalen zon 2
F1 står för första generation. F1 betyder att detta är en korsning där man tagit 2 olika melonsorter som inte har så bra genetisk uppsättning. Dessa korsas och man får fram en ny sort som är första generation, den nya sorten man fått fram är mycket enhetlig och ofta mostståndskraftig mot sjukdomar. Nackdelen med denna typ av sorter är att man inte kan skörda egna frön, tar man egna frön får man en hopmix av alla de gener som finns i växten.

Honblommorna brukar ha en liten rund frukt bakom blomman. Jag tycker alla blommorna på bilderna ser ut som hanblommor och det är normalt att hanblommorna dyker upp först och honblommorna dyker upp senare.

Här hittas bild på honblomma hos vattenmelon http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cucurbita/...ru/citrlan9.jpg
karin på balkongen
Wow, tack för snabba och utförliga svar båda två! wub.gif

Nu förstår jag hur honblommorna ska se ut och vad F1 betyder biggrin.gif
Hoppas på att det kommer några honblommor också och att jag lyckas pollinera dom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon