Full version: Borrelia
Tesa
Fick se att sonen var alldeles röd på kinden i förrgår och när jag tittade efter bättre så var han varm och röd på och bakom örat...kom på att han berättat att han hade haft en fästing där alldeles bak örsnibben för några veckor sen....brrrrelia blink.gif det skrämmer det ordet när ens barn drabbas... senare blev det en tydlig "ring"....
Vi var hos läkaren och efter 30 sekunders undersökning försvann han ut och återkom med ett recept på penicillin men så mycket mer fick jag inte veta...och som vanligt kom alla frågor upp i huvet när man gått därifrån....

Vad händer nu...och vad skall man vara uppmärksam på? Är han frisk efter behandlingen eller finns det risk för följder? Vilka i så fall???

Ahh, tänkte jag...jag vänder mig till stora kunskapsbanken där det finns folk som vet det mesta..... wub.gif
Hannele
Det ska nog räcka med penicillin.
Man kan vaccinera sej mot borrelia, man får ta det flera gånger.
Och det kostar pengar.
Fialotta
Här i skärgården vimmlar det va fästingar, jag får ingen
konstigt nog...men mina barnbarn o hundarna.

Har du fått penecilin så kan du vara lugn...men det är klart att du ska
hålla ögonen öppna om han blir sämre och kantakta läkare igen...men
min erfarenhet är att barn är lite bättre skyddade av alla sprutor dom fått än vi vuxna och hundar...sen är det så
att det inte är alla fästingar som bär på borelia.

Hoppas jag kunde lugna dig nu smile.gif
Nutten
Både min mor och ett av mina syskon har haft borrelia och det var då inga som helst problem. Så länge man upptäcker det i tid så fungerar penicillin ypperligt. Du behöver inte bekymra dig!

Å som maudan säger är det verkligen inte alla fästingar som bär på borrelia. Det är rätt vanligt på sina ställen i och för sig och bor man på fästingrika ställen en stor del av året så är det givetvis idé att vaccinera sig. Åker man som jag ut till sommarstugan ett antal veckor om året är det knappast lönt. Det är bara att plocka bort krypen så fort man får syn på dem. Det är också bra att köra "fästingkontroll" om man har varit ute bland högt gräs där det oftast är gott om fästingar.
kryddan
CITAT (Hannele @ 31-05-2004, 15:34)
Det ska nog räcka med penicillin.
Man kan vaccinera sej mot borrelia, man får ta det flera gånger.
Och det kostar pengar.

Det är TBE man vaccinerar sig emot, inte Borrelia, så vitt jag vet.
andreas i uppsala
Det är som kryddan säger vi vaccinerar oss mot TBE. Jag ska ta en nu ikväll biggrin.gif

Förstår inte hur läkaren kan skriva ut penicillin för något så litet som Borrelia. Tack vare det så är det flesta bakterierna nu resistensa mot pencillin/antibiotika och det är väldigt oroande. Långt värre än terrorism och miljöförstöring. är det något som hotar människan så är det resistanta bakterier som steptoscocker eller vad de heter som är en av de farligaste bakterierna använd inte antibiotika för mänskligenhetens skull
andreas i uppsala
och kom ihåg att äta snorkråkor tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (andreas i uppsala @ 31-05-2004, 20:30)
Förstår inte hur läkaren kan skriva ut penicillin för något så litet som Borrelia.

Här kan du läsa om Borrelia
Vet inte om man kan säga att det är "litet" när det kan drabba hjärnan och ge obotliga skador.
kryddan
Precis som Felix matte säger så är Borelia inget att leka med. Visst finns det kanske tillfällen när penicillin skrivs ut lite för snabbt - Borelia tillhör inte en av dem. Har en liten avlägsen bekanting (8år) som fick tillbringa en tid på sjukhus eftersom hans Borelia inte upptäcktes i tid. sad.gif
annelise
Håller med ovanstående, Borrelia är INTE att leka med! Det kan även sätta sig på lederna och nerverna! Detta hände min syster som inte upptäckte sin borrelia förrän mycket sent. Dock gick det att kurera, som tur var, symptomen var inte alls roliga! Om borrelia upptäcks så snabbt som du verkar ha upptäckt ditt barnbarns indikationer så tror jag dock inte att det ska behöva bli några bekymmer!

Typiskt läkare att inte informera ordentligt...
Christoffer
Har ingen erfarenhet själv, men en som blev biten och fick märke klarade sig utan någon medicin. Skulle jag drabbas, så skulle jag nog bli jätteorolig, trots att jag hört att många som blivit bitna blir helt återställda.
andreas i uppsala
Frågade farsan, hans svar är penicillin wink.gif så att det inte sprids. Är bakterierna redan resistanta behövs vibramysin som är en starkare form av antibiotika. Det var inte kul att höra. sad.gif Om några år räcker inte ens vibramysin och om ytterligare några år funkar inte den starkare sorten och vips så står vi där med en svärm att superresistansa bakterier. har man tur så är man redan död

läkare informeras visst, det är bara det att patienterna ofta varken vill eller förstår. Lite kan man också lära sig själv.

Nu har jag förresten tagit min spruta!

Bästa sättet att slippa fästingar är att käka vitlökstabeletter. Det gör jag och jag har aldrig haft en fästing p mig trots att jag har två hundar
Tesa
Tack för alla svar..nu hoppas jag och tror att det skall bli bra med en penicillinkur...(sonens första förresten i hans 10-åriga liv....)
Jag hade för mig att jag hört att det fanns följdsjukdomar men om ni har rätt här så borde Eriks borrelia upptäckts i tid....så nu känner jag mig lite lugnare

......och det var nog inte så lätt för läkaren heller som var ensam på jourmottagningen och hade lite svårt att hinna med alla innan apoteket stängde kl. 2...och jag frågade ju inget heller direkt så det var lika mycket mitt fel tycker jag....
(hade faktiskt en görförkyld läkare mitt i natten som höll på att tappa rösten men ändå gav mig en säkert halvtimmeslång utläggning och förklaring till varför mitt hjärta gjorde (ofarliga...) extraslag.....)
Bettson
CITAT (andreas i uppsala @ 31-05-2004, 22:48)
Frågade farsan, hans svar är penicillin wink.gif så att det inte sprids. Är bakterierna redan resistanta behövs vibramysin som är en starkare form av antibiotika. Det var inte kul att höra. sad.gif Om några år räcker inte ens vibramysin och om ytterligare några år funkar inte den starkare sorten och vips så står vi där med en svärm att superresistansa bakterier. har man tur så är man redan död

läkare informeras visst, det är bara det att patienterna ofta varken vill eller förstår. Lite kan man också lära sig själv.

Bästa sättet att slippa fästingar är att käka vitlökstabeletter. Det gör jag och jag har aldrig haft en fästing p mig trots att jag har två hundar

Den allra största faran med antibiotika är dels när den skrivs ut vid tex virusinfektioner där den ändå inte har någon effekt samt när patienter inte fullföljer de antibiotikakurer de fått utskrivna.

Att få en infektion och få en tiodagarskur utskriven för att sedan avbryta när man känner sig piggare är absolut att vaccinera bakterierna med antibiotika slå att de blir resistenta.

Mycket och lite kan alltså ha helt annan verkan än man tänkt sig. Det bästa är nog att göra som doktorn säger tycker jag.
Hannele
Bästa sättet att slippa fästingar är att käka vitlökstabeletter. Det gör jag och jag har aldrig haft en fästing p mig

Vitlök kvittar, det är bara skrock. Det där är nog olika med människor, jag har inte heller fått fästingar på mej, medans min mor på samma ställe får tio stycken på sej!!
Och jag har knappt blivit myggbiten - har myggen nån annan att välja än mej, så gör de det! tongue.gif
Men Borelia är mycket allvarligt, inget att leka med!
andreas i uppsala
vitlök är inte skrock det är fakta. Fästingar skyr vitlök lika mytcket som myggor älskar svettiga människor.

PS. Min farsa är doktorn, (överläkare vid nevrologen på akis) tongue.gif
ariana
Tesa jag har haft borrelia tre gånger fått penncelin o blivit bra efteråt
det kommer din son säkert också att bli
har nog fått pencelin 5 gånger i mitt liv född på 40 talet så det är inte ofta men borrelia är ju allvarligt jag var mycket i naturen i många år
har inte varit utsatt för dem nu på senare år

kände en dam som ramlade o fick mycket värk efter detta i benet sådan hemsk värk som var helt outhärdlig att hon kom till lassarettet hon var där flera veckor
det visa sig att hon hade borrelia fick medecin o blev bra
KURT

Har du tagit TBE vaccin trots att du aldrig blivit fästingbiten??? Visst kan det finnas anledning att vaccinera sig mot TBE, men då framförallt om man vistas i ett område där TBE är vanligt och man regelbundet blir fästingbiten.
KURT
CITAT (andreas i uppsala @ 01-06-2004, 00:24)
vitlök är inte skrock det är fakta. Fästingar skyr vitlök lika mytcket som myggor älskar svettiga människor.

Visserligen har undersökningar visat att vitlök skulle ha fästingsavskräckande egenskaper (1). Men flera grupper (2, 3) har sedan påpekat felaktigheter i denna undersökning, och om ingen annan grupp verkligen gjort bättre undersökningar så får man nog betrakta det som obevisat.

1. Stjernberg L, Berglund J.
Garlic as an insect repellent.
JAMA. 2000 Aug 16;284(7):831.

2. Tunon H.
Garlic as a tick repellent.
JAMA. 2001 Jan 3;285(1):41-42

3. McHugh CP.
Garlic as a tick repellent.
JAMA. 2001 Jan 3;285(1):41-42
Mia, zon 3
Jag fick borrelia för 3 år sedan, det blev ingen "ring" runt, men jag kände det ändå - blev så trött att jag sov 20 timmar på ett dygn! Fick också penicillin utan provtagning, blev som en ny människa efter två dagars behandling. Då är jag ändå rätt "resistent" själv, efter att ha fått alldeles för mycket penicillin som barn.
Det är enda gången (mig veterligt) som jag fått några men av fästingbett, och då har jag ändå ganska många kryp på mig, varav åtminstone 3-4 stycken hinner bita sig fast varje år.
Men det kan bli värre - en släkting fick ta ryggmärgsprov mm (huvaligen!) efter att en gammal borrelia satt sig på nervsystemet, och orsakat stroke-liknande symtom.
Hannele
CITAT (andreas i uppsala @ 01-06-2004, 00:24)

wacko.gif Det gör dock inte dej till doktor... att du ska så vårdslöst uttalar dej om Borelia.
Att många gör fel med sina penicillinkurer, och avbruter sin behandling, har inget med Borelia att göra!
amaira
Bor i ett område med mycket fästingar, även med fästingburna sjukdomar.
Brukar ha sådär 3-5 fästingar per år att plocka bort.
Har hittills i år plockat bort fyra stycken.

Bekymrar mig inte så mycket. Har aldrig blivit sjuk av ett fästingbett.

Eftersom jag tycks vara så smaklig för fästingar, har jag vaccinerat mig. Det känns tryggt.

Sammanfattningsvis skriver jag:

Fästingar kan bära på två olika sjukdomar, vilket betyder att alla inte gör det.

De som inte bär på någon av dessa två sjukdomar, är ofarliga att bli biten av.

Borrelia är en bakteriesjukdom, vilket betyder att den kan botas med antibiotika, och nog bör göras det också, eftersom den kan utvecklas illa om den får hållas, eller rent allmänt bli mycket långdragen och svår.

TBE (mindre vanligt) är en fästingburen VIRUS-sjukdom, som ger en sorts hjärninflammation som kan vara mycket farlig.

Virus finns det ingen medicin mot, utan man kan mest bara vänta tills den behagar läka ut av sig själv (och hoppas att den gör det).

Det är VIRUS-sjukdomar som man vaccinerar sig mot.

Eftersom jag är vaccinerad, är jag inte orolig. TBE får jag inte, och borrelia har läkarvården resurser att behandla.

= Jag överlever.

Dessutom, bakterierna och virus behöver ca tre dagar på sig att bli överförda i människans blod, från det att fästingen biter sig fast.

Det är vad jag hört, tror att det stämmer ganska bra.

Eftersom jag är hyperkänslig för fästingbett (känner dem omedelbart när de bitit sig fast - kliar nåt vansinnigt tills jag tagit bort dem) - så tror jag inte någon hinner smitta mig.

Tesa! Du behöver knappast vara orolig, men kunskap behöver man alltid.

Stor kram från amaira.
Hannele
Borelia är väl inte så vanligt i Uppsalatrakten, längre upp på landet?
Det förekommer väl mer på Västkusten...? Nära vatten?
Carina i Västerås
Mälardalen är ett riskområde när det gäller fästingar och fästingburna sjukdomar.
Vet flera som blivit sjuka. Får varje år flera fästingar men lyckligtvis har jag aldrig fått borelia eller TBE.
Funderar på att vaccinera mig.
Posse
Personligen kan jag bara minnas att jag fick någon enstaka fästing under mina barndomsår fastän man flitigt tumlade runt bland buskar och i gräs... Är fästingar mindre benägna att hoppa på barn? unsure.gif
andreas i uppsala
här finns det gott om fästingar. Norra uppsala är nog ganska skyddat men södra delen som ligger vid mälaren är farligt. Bara några mil söderut ligger Pixbo eller Pilbo, ett av sveriges farligaste områden.
Hannele
Naturmedel mot fästingar

I Göteborgs-Posten i veckan var det en artikel om att professor i Uppsala (Thomas Jaenson) har studerat myggmedel MyggA Natural från australisk citroneukalyptus. Lika bra som MyggA Original, som innehåller syntetisk DEET (dietyltoluamid), medlet är godkänt som fästtingsmedel.
Även i Mosi-guard Natural Spray finns citroneukalyptus och är bra mot blodsugare.
jendah
Så vitt jag vet är det mycket vanligare med borrelia och/eller TBE fästingar på östkusten än på västkusten... men tyvärr blir det allt vanligare även här (på västkusten) sad.gif

Har själv klarat mig från fästingbett... men jag plockade ett par från min man förra sommaren... tack och lov inga sjukdomar då...

/Jennie smile.gif
Fisan
Smittan från borrelia överförs först efter att fästingen suttit i minst 24 timmar. Sen håller jag med dom som säger att vitlök hjälper. Vi fodrar våra hästar med färsk vitlök och det är sällan dom har fästingar på sig. Skillnaden märker vi om vi slarvar eller glömt köpa. Dom får 1-2 klyftor var per dag
andreas i uppsala
Min farsa är doktorn tongue.gif
Annlo
Håller med Posse om att det inte var så vanligt när man var yngre. Kan inte minnas att det var tal om fästingar då?! Jag tror (helt ovetenskapligt bevisat!?) att det blivit en kraftig ökning av fästingar i vår närhet. Jag får för mig att det har att göra med det ökande antalet rådjur som finns i vårt avlånga land! Det sägs att de kan ha hundratals fästingar på sig när de skuttar omkring i våra trädgårdar, och en hel del faller väl av också på våra gräsmattor!! Har själv bara haft två i mitt liv, trots mycken tid i skog och mark med vovven...men han är ofta nerlusad av dessa kräk! Inte ovanligt att jag plockar bort 5-8 stycken som kryper i pälsen efter en promenad, brrr... tack o lov ofta innan de kommit ned till skinnet. Han har så tjock päls!
Annlouice
Kattgräs
Fästingar:
Antingen har fästingarna ökat, eller så har uppmärksamheten på fästingar ökat. Det var inte så länge sedan de symptom Borrelia-infektioner ger kunde kopplas just till fästingbett och Borreliabakterien. En fästing suger blod ungefär 3 - 7 dagar, beroende på vilket stadium den är i.

Borrelia:
Borrelia är en baktirie som överförs när en infekterad fästing biter, ungefär ett dygn efter den satt sig fast. Borrelia är ganska vanligt på ostkusten. Ungefär en fästing av 200 bär den i "Borreliatäta" områden. Alla får inte den röda ringen vid första infektionsvågen. Obehandlad borreliainfektion kan ge ledskador och nervskador, absolut ingenting att leka med. Därför är det viktigt att behandla infektionen.

TBE:
Tick-borne encephalitis = fästingburen hjärnhinneinflammation. Det är ett virus som en del fästingar i vissa områden, främst i Mälardalen och Stockholms skärgård, bär på. Vissa källor säger att viruset kan överföras direkt, andra att det tar minst 12 timmar eller minst ett dygn. De som vistas ute mycket i riskområden rekommenderas att vaccinera sig. Vaccineringen måste ske i omgångar, så i februari - mars gäller det att se över sitt skydd. Å andra sidan håller vaccineringen i sig c:a 5 år. TBE är något som inte går att behandla i dagens sjukvård, precis som många andra virusinfektioner.

Antibiotika (penicillin t.ex.):
Och, som flera redan påpekat - den antibiotika som ges vid t.ex. Borreliainfektion ska man ta, hela kuren ut. Gäller förstås för alla antibiotikakurer. Problemen börjar när folk känner sig friska efter ett par dagar och slutar äta medicinen. Det finns några få bakterier kvar, som kanske varit i ett vilostadium och därför inte tagit upp antibiotikan, varför den inte kan verka. De här bakterierna "vaknar" efter några dagar. Det är därför en vanlig penicillinkur vid t.ex. halsfluss är 7 dagar (ibland 10 dagar).

Vitlök:
Vitlök innehåller antibakteriella ämnen med mera. Men jag tvivlar starkt på att det är mygg- och fästingavvisande, av egen erfarenhet. Jag äter ofta och gärna vitlök, men är ändå en sådan person som mygg och fästingar älskar. Det kan ha att göra med hur mycket koldioxid som kroppen släpper ut, eller något annat. Möjligen skulle vitlök direkt på huden kunna vara avskräckande, precis som citronskal (ämnet limonen finns där), men frågan är hur huden skulle må efter det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon