Full version: Gamla träd oympade?
Tesa
En av mina gamla aplar (som jag tjôtar om) får skott vid roten och bladen ser likadana ut som på det stora trädet. Kan jag hoppas att det är ett rotäkta träd med tanke på att det är så gammalt (teorier finns om att det sattes när huset byggdes 1837..)
När blev det vanligt med ympning?
Det andra trädet som antas vara lika gammalt har två ansvällningar där trädet grenar sig men det finns inte på det första....skulle dessa "ansvällningar" kunna vara ympställen eller finns det andra saker som kan orsaka det
Cilla
Hej Tesa!
Oj vad roligt med en så gammal apel! Jag har ojat mig över denna förut minns jag nu... Mät med ett måttband runt stammen ca 40 cm upp från basen så att man kan bilda sig en uppfattning!

Ympning har man kunnat i många hundra år, till och med tusen. Mänskligheten har iallafall kunnat ympa i 4 000 år, men jag vet inte när det blev vanligt i Sverige. På de äldre statarbostäderna och gamla torpen kunde varje bonde både ympa och beskära, och man ympade alltid på fröstam, dvs ett spå som växte från en kärna. Skriv och fråga andra pomologer på www.svepom.com och deras diskussionsforum så kanske vi får någon av de riktigt historiskt bevandrade att svara!

Att bladen på skotten vid basen ser lika ut tror jag inte behöver säga så mycket. På mer än hundra år brukar markernas nivåer ha ändrats en hel del, och vanligt är att ympstället hamnat längre ned och ibland till och med i backen på äldre träd. Också äldre ympade träd kan skjuta skott långt nere på stammen, oavsett om nivåerna ändrats.

Å andra sidan är det inte ovanligt med rotäkta, helt unika träd och sorter. Och oavsett om ditt träd är rotäkta eller inte kan detara ympat med en sort som inte längre finns. Om jag vore du skulle jag ta med mig 5 äpplen och några bladkvistar till en pomolog och försöka få äpplena sortbestämda. Många trädgårdshandlar har höstdagar dit pomologer kommer. Om trädet är så gammalt som från början av 1800-talet är det värt att forska vidare på!

Utbuktningar som är jämnt fördelat som en stor "ring" i nedre delen av stammen - antingen grövre eller smalare än övriga stammen - brukar vara det gamla ympstället. Antingen är grundstammen mer starkväxande eller mindre än sorten som ympats.

Utbuktningar som är ojämna och mer som bullar lite här och var på stammen brukar ha andra orsaker, t ex en gammal övervallning, kanske något som trädet "svalt", extra vävnad för att kompensera för skada etc.
Tesa
Jag har funderat på det där med att visa upp för en pomolog nån gång ..när tillfälle ges då...(som alltid.... rolleyes.gif .får säkert inte ändan ur vagnen...)

Det kan nog vara så att det ena trädet är ympat fast det är ganska högt upp iofs..i huvudhöjd ungefär.. (men trädet är jättehögt i sig) för det är en jämn förtjockning runt om hela grenen liksom...
Det andra trädet sjunger nog på absolut sista versen för det har knappt blad i år....så jag hoppas att rotskotten är samma och sparar ett i fall att....
Skall också försöka få tatt ympar i vinter och ympa in på en vildapel jag har ...
Tack för att du tar dig tid till mina gamla träd, Cilla...
wolkenkrabber
om det är en jämt förtjockand runt grenen kan det h varigt ett rep runt grene till en gunga eller nått trädet har vallat över unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon