Full version: Gröna bladlöss!
wilen
hej !

jag har en kort fråga, hur blir jag av med de gröna bladlössen på min oregano.
De är nu i princip överallt på den. Jag har testat att använda medlet som innehåller gelatin, men det verkar inte hjälpa och även om det hjälper så är oreganoväxten så stor och de kan gömma sig överallt. med andra ord blir jag inte av med dem.

har läst att man kan använda såpavatten, men hur funkar det om man senare har tänkt använda bladen i mat?

så finns det några andra huskurer eller är det bara att slänga bort den:angry: och börja på nytt?

med vänliga hälsningar

Marcus
ester
Min svärmor har lärt mig att strö träaska över. Mina rosor har aldrig varit så fina förut. Jag har både kakelugn och vedspis och sparar aska hela vintern. Nu har jag påsar som jag använder att pudra angripna växter med. Upptäckte att några av mina jungfrurosor hade löss i går, strödde aska över dem och i dag är de helt kurerade biggrin.gif
Verkar som om askan torkar ut lössen. Tusen gånger mer effektivt än såpvatten och kemiska bekämpningsmedel!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon