MRLINDELL
Jag har en ros som fått svarta prickar på bladen som torkar och trillar av lätt. Den står intill en Klematis som växer långsamt med lite torra blad.
Har detta något gemensamt, annars växer rosen fint och ser ut att trivas.
Fenja
Svartfläckssjuka tillhör de svåraste svampsjukdomarna, tyvärr. Det börjar med små svarta fläckar som växer ut och angripna blad faller av. I värsta fall kan hela plantan bli avlövad.
Se till vid beskärning att plantorna inte blir täta och risiga. förekommer det svarta fläckar på fjolårsskotten beskär då plantan hårt. Plocka noga undan alla angripna blad och växtdelar och bränn eller förstör dem på annat sätt.
Rosplantor med lös vävnad blir lättare angripna, överdriv därför inte kvävetilförseln. Rosor vid soliga söderväggar angrips lättare, i synnerhet om de också står torrt.
Fungaflor är ett medel som amatörodlare får använda mot svampangrepp.
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Den står inte i söderläge men får morronsol, den står inte torrt och nu ganska glest när jag klippt av alla småskott runt rosen.

Jag blir så sur när man köper växter på Rosendahl och får angrepp av både det ena & det andra med hem. Ingen mening att prata med dem, deras jäkla fina garantilappar betyder ingenting, det beror alltid på något du själv gjort.

Tre plommonträd i området köpta på samma ställe har fått vecklare på köpet. Nu köper vi träd på andra ställen.

Tänker använda Fungaflor i alla fall. Plommonen mår bra i år tack vare kompisar med dundermedicin.
Kajsa
Tips från Svenska Rossällskapet
Här kanske du kan hitta något råd, själv petar jag ner bananskal vår-höst och det blir många. Stärker rosen innehåller kalcium, magnesium, kisel. Mylla ner strax under ytan. Tips från flera trädgårdstidningar, då behöver man inte köpa rosgödning. Vitlök som får växa upp runt rosen ett annat knep.
Fenja
Om kisel funkar mot svartfläckssvamp så kan du lägga en massa åkerfräken i en hink och täcka med vatten. Sila efter en vecka och späd 1/4 och spraya på rosen. Gammalt "farmorsknep"!!
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Tredje försöket att skriva till den här tråden ....

Jag har fått ordning på min klätterros och clematis. Man behöver bara nypa av bladen under en veckas tid och vattna/duscha växterna väl så försvinner problemen. Jag klippte bara av några små sidoskott på rosen, skulle aldrig få för mig att beskära den så hårt som rosensällskapet rekommenderar, då finns det ingen anledning att ha någon ros.
Under veckan har rosen fått flera knoppar och clematisen har växt igen. Det finns hopp!!
Det jag plockade bort har jag bara lagt i kommunens kompost, inga bränder eller kemikalier eller woodoo övningar från helt otroliga hemsidor. Rådet är enkelt, plocka bara bort det man inte vill ha där och dusha ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon