frblom
hej där

upplever första våren i ny bostad, en bostad som inkluderade en fantastisk rabatt med många mäktiga pionbuskar i alla de färger. Är helt enkelt nybörjare på detta område och ställs därför dagligen inför nya händelser i trädgården. Det senaste som jag nu har upptäckt är att det på i stort sett varje pionknopp sitter en myra! Det ser ju inte bra ut...eller?
Är det dåligt?
och isåfall:
Vad kan jag göra?

En av pionbuskarna har även vuxit fruktansvärt mycket på höjden, och nu tar stjälkarna som en sväng upp från bladverket. Ser en smula orobådande ut...

oj oj oj. Det är så mycket som jag skulle vilja fråga... Pionerna är i vilket fall HELT underbara. Hon som har vårdat trädgården innan vi flyttade in har skapat en fantastisk rabatt där det ständigt är något nytt som blommar. Från maj-september. Det har bara varit att tacka och ta emot.
ok. Hoppas någon pionälskare där ute kan hjälpa mig i min rådvillhet!

/ms. Blom
Kajsa
Myrorna gör ingen skada på knopparna, dom slickar i sig något sött som finns på knopparna men äter inget annat. Pioner kan bli höga, stora, det är bara att njuta av härligheten. biggrin.gif
magiana
Bind gärna upp dina pioner också. Med de stora blommorna ramlar de lätt omkull. Förvisso blommar de ändå fast det blir i marknivå då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon