Fått första pumpafrukten på min Altantic Giant! Himlarns så spännande det är att vänta o se om den trivs o frodas hemma hos mig. Aldrig satt pumpa förr, ville bara jubla lite!
TeliaNet
31-05-2004, 20:13
är det nån som äter pumpor överhuvudtaget?
Nej förmodligen inte.
Men det kan ju finnas dom som odlar dom för sina barns skull som jag t ex, bara för att dom blir jättestora och barnen blir glada.
*Felix matte*
31-05-2004, 20:37
CITAT (Ullet @ 31-05-2004, 20:18)
Fått första pumpafrukten på min Altantic Giant! Himlarns så spännande det är att vänta o se om den trivs o frodas hemma hos mig. Aldrig satt pumpa förr, ville bara jubla lite! :D :D
Grattis! jag jublar med dig

vet hur det känns att lyckas med något i odlingsväg
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-06-2004, 07:36
Ja det finns många som äter pumpa, jag t.ex.
Man kan göra mycket gott med pumpor.
Elisabeth
Och de samarriga fröna som kan rostas med salt in ugnen
MRLINDELL
01-06-2004, 08:56
Man kan ha pumpa som komponent i hemgjord god "Chutny" blandat med andra frukter typ Mango mm. En höjdare till bakad potatis och grillat.
Nu vet jag inte om 'Altantic Giant' är bästa sorten till Chutny, den kan bli väldigt stor och har världsrekordet i pumpa.
http://www.howarddill.com/Vill man ha en Gigantisk pumpa till Halloween är den den bästa!!
Ullet, kommer den att få plats i växthuset
Jag har den på en varm plats i en pallkrage med massor m fiberduk över. Odlar den enbart för att den ska bli enorm! Har laddat tre pallkragar m koskit, kompost, gräsklipp etc. Den är solokvist, satte en liten gurkplanta o en aubergine i varsitt hörn, men jag har inga stora förväntningar på dom o blir dom för stora kommer jag att ta bort dom, inget får störa min pumpa...*storskrattar* Här ska skötas om efter konstens alla regler....*S*
Även om den inte blir så stor som på den där sajten så har jag ju iaf provat! Det är huvudsaken o kul är det. Nästa år blir det på friland som ska göras i år.
MRLINDELL
01-06-2004, 20:12
Vill man ha Gigantiska storlekar kan man handla fröer mer mega-gener på samma site.
http://www.howarddill.com/premseedtext.htmlPremium seeds säljs men pumpa sässongen har tagit fart i USA och allt är 'SOLD OUT' för 2004.
Ett enda frö från en megavinnare kan kosta upp till $50 med frakt & allt.
Notera 'Male' & 'Female' klassningarna, rena rama stamtavlan.
Jillian
01-06-2004, 20:21
Wow! Hur lyckas du? Jag har stora problem med mina plantor. De sitter i en balja, med vanlig planteringsjord, och får hur mycekt vatten som helst men torkar ändå ut och verkar vara på väg att ruttna bort... Vad göra? De står i sol, och jag ställde ut dem några timmar per dag i någon vecka innan jag planterade ut dem.
Jag vet inte om jag gör nåt särskilt, men satte frön för ca 3-4 veckor sedan.
Äsch, det blev nåt knas så det första skickades utan att jag hade tänkt mig det...
Skolade om när det fanns två blad plus hjärtbladen till stora tomatkrukor. Stod inne under lysrör. Sedan i växthuset tills för ett tag sedan då jag planterade ut o skyddar med fiberduk. Vattnar rejält en ggr om dagen om det inte regnar förstås. Soligt läge mkt god kobajsig jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.