Copycat
Jag har just fått fyra av 8 1/2 pallkrage klar. I en av dom har det blivit en invasion av små svarta myror? (med vingar). Hur kan det som är planterat i pallkragen ta skada? Det är Persilja, Gräslök, Citronbasilika m.m. Har myrorna kommit med jorden och hur ska jag få bort dom? Jag vill ju kunna äta det jag odlat, så gärna något som dödar myrorna men är ofarligt för människor. Om det nu inte ÄR myror, vad kan det vara då? Kroppen ser ut som en myra. wink.gif unsure.gif
Gloriana
Det kan var svartmyror tror jag. De bygger bo i rötterna de fulingarna. Och så bygger de gångar för ventilation. Kanon för myror men mindre bra för växter. Testa att störa dem, hittar du ägg släng iväg dem någonstans. Att vattna flitigt kan också hjälpa. De trivs inte där det är blött. Annars är det fulare metoder som gäller. Jag köpte ett medel som hette Myreffekt på Coop. Det var tom kravmärkt. Vi fick in myror i köket och jag tycker det hjälper tillräckligt bra.
netaave
Myror får vingar när de parar sig, vi får invasion av flygmyror en gång/år men det brukar vara i juli.
Köp en myrdosa eller två och lägg ner, det brukar hjälpa.
Copycat
Pallkragen är nyanlagd, det gjordes i Lördags. Det är små svarta myror som håller till på ytan.
Betty
Du verkar som om du haft oturen och fått med ett myrbo med jorden.
Det brukar räcka med att störa dem, rör om lite i jordytan så flyttar de nog till något lugnare ställe, eller vattna.
Copycat
Kan myrorna ha kommit med kodynga på påse? Det ärt det jag har använt. Inköpt på Silvan. Det var väldigt olika kvalitet på alla påsarna. Dom är förmodligen inte packade samtidigt. Räcker det med att man vattnar väldigt mycket och rör om bland myrorna? Dom skadar inte Persiljan då, med sin närvaro? Vad dom nu GÖR i min pallkrage. wink.gif
Betty
De kan ha kommit med någon av påsarna eller så har de flygit dit, de har ju vingar. wink.gif Det brukar räcka med att röra omkring lite i jorden och vattna. De gör ingen direkt skada på din persilja med om de mot förmodan bestämmer sig för att bosätta sig i kragen så finns det en risk för uttorkning eftersom de gräver gångar i jorden vilket kanske blir lite för mycket dränerat. Jag tror inte att de kommer att bosätta sig i kragen, de råkar nog bara svärma där. Svartmyror bor helst ytligt under stenplattor och liknande.
Du ska se att de försvinner efter sin svärmning eller t.o.m. ännu fortare om du stör dem lite! smile.gif
Copycat
Betty ! Tack för dina goda råd. Jag gjorde förstås i fel ordning, men det blev bra till slut. Myrorna blev helgalna när jag kom och rörde om bland dom (jag med myrfobi,brr), dom for runt huvudet och jag fick fäkta hej vilt innan jag blivit av med dom från kroppen. Sen vattnade jag ordentligt. Nästa omgång dom skulle få gjorde jag tvärtom, vattnade först och rörde om sen. Det fungerade och vad jag kan se är det inga myror alls där nu. Tack för råden, och ha en underbar dag ! wub.gif
Betty
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon