HEJ
Jag har ett plommonträd,ett päronträd,som jag satte för 7år sen där har blivit 2blommor på det.
Skall jag kasta dom ???
Har ett äppleträd en 4m bort hade senast 40äpplen på detta.
Vänliga hälsningar BELL
Päron tar tid på sig att ge frukt, plommon brukar man få när träden stått i backen 3-5 år eller så.
Blommar träden?
Blir blommorna angripna på något sätt?
Var det kallt, regnade eller blåste när de blommande så att bin m fl inte skötte pollineringen?
Finns det andra plommon- och päronträd i närheten som kan pollinera dina sorter?
Har de sol, eller skuggar de varandra så att de inte blommar alls?
Växer de normalt (ungt päron ska växa ca 30 cm per år, plommon lite mindre)?
Beskär du dem varje år (att man beskär överallt eller för mycket eller fel kan vara orsak till att man inte får grenar som blommar)?
Har de fått vatten och hyfsat bra jord?
Tackar för ditt svar
Fick en liten tankeställare, jag har klippt dom ganska hårt.
Skall sluta med det o se vad som händer.
Då har du lösningen och bara genom att inte klippa kommer det säkert gå bra.
Päronträd tar osm sagt tid på sig innan de börjar tänka på förökning, och när träd är moget för det sätter de blom/frukt på 3-4 årig ved. Klipper man in överallt blir ingen ved så gammal ens, och dessutom sporrar beskärningen trädet att satsa mer på grenmassa och skjuta blomsättning på framtiden.
Plommonträd brukar man inte behöva beskära alls efter att de fått sin grundform. Sedan tar man bort dött och skavande - normalt blir det i ett 10-årigt träd ett par, kanske tre smala grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.