Gossen Ruda
Hittade detta kärlekspar på gräsmattan idag. Rostvingar om nu nån inte fattar rubriken. Tror det är honan till vänster. Tyvärr slutade kärleksakten i en katastrof i form av en koltrasthona nån timme senare. Slufs-slafs! Det var för övrigt samma koltrast som lagt äggen jag visade 1 maj. Även där gick det illa. Äggen kläcktes en tid senare men så fick jag se hur hannen jagade bort en nötskrika från häcken alldeles vid boet. Anade att det var kört nu när nötskrikan fått koll på var boet fanns. Nästa vecka var boet också tomt. Nu har dom byggt ett nytt bo under en gran. Sån är naturen, en ständig kamp för att äta eller ätas.
yla
va fina dina fjärilar är så läcker färg,,,undrar om du vet va dessa humlor höll på med för dom gör det väl inte på detta sätt ,,,,,det va igår som dom surrade runt varandra
Gossen Ruda
Svårt att veta vad dom sysslar med men humlor parar sig på hösten så nåt sånt är det inte. Tycks dessutom vara olika arter. Ingen aning tyvärr.
yla
synd tänkte att du kunde veta
jag såg ju att dom va olika o tänkte att de kunde kanske hmmmm
o dom surrade o gick runt
kanske dom slogs då wub.gif
för nåt gjorde dom
Annki
Såg två stora fjärilar i penséerna utanför jobbet nyligen. Lurviga som nattfjärilar, grå med stor vit prick på vingen. Den stora fjärilen satt där i två dygn, jag trodde den dött. Men på tredje dagen kom en mindre likadan fjäril och de verkade ha nåt skoj på gång! Men de hade valt "en annan ställning", mer djurlik om man säger så. Senare den eftermiddagen var båda bortflugna. Nu undrar då en novis: 1) vad kan det ha varit för fjäril? (hittar den inte i mina böcker ) och 2) är det ett normalt parningsbeteende hos fjärilarna i den här tråden eller hos dem jag såg? Eller gillar de också variationer? smile.gif
andersen
Karlbertil? det tillhör väll julen Åke.
Gossen Ruda
Svårt att säga vad kan ha varit för fjärilar, det säger inte klick direkt i alla fall. Beträffar parningan så börjar den alltid i djurställning. När kopulationen väl kommit igång så brukar hanen vanligen vända sig om så huvudena är vända åt var sitt håll. Hanens parningsapparat kan rotera ett halvt varv så det fungerar bra.

När väl kopulationen startat så kan den inte avbrytas innan den är slutförd. Hanen har ett par klaffar med hakar och borst som griper tag i honan. Dessa styrs av speciella muskler och nerver så att parningen kan inte avslutas så där lite hipp som happ. Faktum är att man ibland kan klippa bort bakkroppen men parningen slutförs ändå.

Andersen, du får väl söka i arkivet om minnet är kort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon