miss piggy
Hej!

Jag har sått kärnor från citron, clementin, paprika och chilli. Alla växer så det knakar vilket är jätte kul!!

Nu har samtliga dock fått en massa ohyra krypandes på undersidan bladen. Inte alls kul...

Vissa är väldigt små och ljusa. De är många som i en koloni. ser nästan ut som de spinner nät, men det kan även vara mitt damm som fastnat där... laugh.gif

Andra kryp är lite större och mörkare.

Jag har köpt provado spray och provado pinnar som jag ska testa snarast. mad.gif

Någon som kan ge tips och råd?

har fått för mig att just dessa växter är extra känsliga för skade djur... Är det så?

Tack!

Miss P
miss piggy
Ingen som vill tipsa om vad jag har fått för små husdjur?

Nu har jag testat provado pinnar och spray men krypen tycks inte bry sig.

Jag har sökt en massa här på forumet och runt på nätet när det gäller löss. Men det är svårt att se med blotta ögat hur de egentligen ser ut...

Jag vet att krypen är ljusa och att det ser ut som små ägg eller nått i massor....

BLÄ sad.gif
katti
Låter som spinn, tycker jag
Testa att duscha dem ganska ofta med såpvatten, kanske med ett par dagars mellanrum, torka bort allt "damm" (en sorts spindelnät egentligen) och alla prickar och små djur som du ser med en fuktig trasa...
Jag tror att spinn ofta uppkommer då det är för torr luft, så försök höja luftfuktigheten lite granna till exempel med några skålar med vatten i nära plantorna... lycka till! smile.gif
TeliaNet
har citrus och paprika med samma problem.
har dem ute på balkongen dygnet runt och sprutar dem med iskallt vatten.
har inte velat prova såpa i min nya tryck spruta.
spinn vill inte ha kyla och fukt, alltså försvinner spinnkvalsterna om de står ute i fukt och kyla, tex på hösten.
lycka till.
miss piggy
Tack snälla ni!

Ska testa såpa och mycket dusch!!! Det är ju bara så svårta att komma åt ordentligt överallt. men skam den som ger sig!!!

tongue.gif
*Felix matte*
De ggr jag har fått spinn på växter har jag satt lite plastfolie över jorden i krukan och sedan doppat ner växten i såpavatten, då kommer det åt i alla små skrymslen, sen har jag som avslutning vattnat med såpavatten.

Förresten så fick fick jag tips för många, många år sedan...
Vattna gröna växter med 1 msk såpa /1 liter vatten en gång/vecka så håller sig bladen glansiga.
Minns inte om det funkade tongue.gif Kanske dags att testa igen rolleyes.gif
TeliaNet
var hos mormor idag och fick se nått som hette "effekt" som innehöll parafin.
det skulle visst bita på spinn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon